Afspænding mod stress – Prøv Restorativ Yoga

Afspænding mod stress

Prøv Restorativ Yoga og andre selvpleje tricks

Afspænding mod stress

Oplever du al for megen stress i din krop?

Så er bedste middel til at få stressen ud af kroppen er RO.

Men det kan være svært at finde roen når kroppen er sprængfyldt med stresshormoner.

Er du stresset og er du nået dertil, hvor du er ved at skrige af desperation efter at få stressen ud af kroppen, så er mit allerbedste råd, at du tager dynen med ind i sofaen og ligger dig og ser Netflix. Gør dig det komfortabelt og nyd, at du endelig kan få set alle de serier, du gerne har ville se længe og at du mens du gør det får stressen ud af kroppen.

Se gerne sjove film, latter og grin hjælper stressen ud af kroppen eller søde romantiske film, der gør dig i godt humør – og nyd det.

Det er det allerbedste du kan gøre  for dig selv, når stressen har gjort dig så træt og udbrændt, at du ikke kan og orker noget som helst.

Herved giver du kroppen afspænding mod stress og kroppen ro til at restituere.

Hvor længe du skal ligge her og slappe af, kommer an på mængden af stresshormoner i din krop.

Tænk på stressen som influenza og på, hvor længe du ville ligge i sengen/sofaen hvis du var ramt af influenza. Nogle skal ligge på sofaen 2-3 uger førend energien så småt begynder at vende tilbage og med den lysten til at rejse sig fra sofaen.

Afspænding mod stress – prøv Restorativ Yoga

Yoga er et andet værktøj mod stress, som virker helt fantastisk. De sidste par år har jeg undervist forløb, hvor jeg bruger værktøjer fra yogaens verden til at hjælpe stressramte med at få stressen ud af kroppen.

I starten af forløbet laver vi udelukkende åndedrætsøvelser, Restorativ Yoga og Yin Yoga – simpelthen fordi mere aktiv yoga kan gøre deltagerne svimle og utilpasse pga. stresshormonerne i kroppen. Med de blide yogaformer får vi kroppen til at slappe af og det smitter af på sindet, så du får mindre tankemylder og sover bedre.

Restorativ yoga mod stress

Restorativ yoga er en yogaform, hvor du ligger helt afslappet understøttet af props og tæpper, så der ingen aktivitet er i musklerne- herved opnåes en tilstand, hvor nervesystemet bliver beroliget og når det sker, begynder kroppen at heale sig selv.

Det er så mirakuløst og jeg ser igen og igen, hvilken effekt Restorativ Yoga har på stressramte – og også mennesker med angst og depression får hjælp ved at ligge i de Restorative Yogaøvelser.

Vil du gerne prøve effekten af Restorative Yogaøvelser, kan du hente min gratis e-bog ved at udfylde endenstående – så lander der straks 5 øvelser og gode tips til din Restorative Yogapraksis i din indbakke.

.Restorativ Yoga

Name:

Email:

 

 

 

 

 

Afspænding mod stress – Restorativ Yoga

I medlemsklubben Magiske Tempel ligger der et månedstema Restorativ Yoga mod stress – du får adgang til temaet med det samme du tilmelder dig.

Magiske tempel

 

Kig forbi Magiske Tempel

 

 

 

 

 

Yin Yoga mod stress

Yin yoga er et andet fantastisk yogaværktøj der giver dig mulighed for at bruge afspænding mod stress.

Yin yoga er en meget blid yogaform, der via lange blide stræk guider dig ind i at mærke kroppen og bare være.  Yin yoga arbejder med bindevævet, og da det netop er bindevævet vi transporterer mange af vores stresshormoner i, er det rigtig godt givet ud, at få strukket det og via strækkene få skabet mere energiflow i kroppen.

Daglig selvpleje kan gøre underværker

Jo bedre du drager omsorg for dig selv, des mindre stresset bliver du. Du skal passe på dig selv, som var du et lille barn. Du har sikkert allerede hørt flere sige, at vi skal pleje vores indre barn – være forældre for vores indre barn.  Det er jeg helt enig i.

Ved at passe og nurse dig selv, som var du et lille barn, kan du undgå at blive stresset. At lytte til kroppens signaler og til vores følelser, hjælper os med at forebygge stress. Når du plejer dit indre barn sørger du i første omgang for at opfylde de helt basale baby-behov. Du drikker, når du er tørstig, spiser når du er sulten, går på toilettet når du mærker du skal på toilettet, tager en bluse på, når du fryser osv.

Med selvpleje og når du handler efter, hvad din krop fortæller dig, fortæller du kroppen, at den igen kan stole på dig og at du igen lytter til de signaler, den sender. Når du gør det bliver får kroppen mulighed for at slippe den kamp/flugt tilstand, den sikkert har været i gennem længere tid.

Af selvpleje kan jeg anbefale:

Ansigtsbehandlinger og massage

Restorativ yoga

Yin yoga

Yoga Nidra 

Kropsscanninger

Tørbørstning

Ansigtsyoga

Fodbad med Epson Salt

Hygge med veninder, hoppe på trampolin eller en god tur i skoven

Har du gode ideer til selvpleje, er du meget velkommen til, at skrive dem i kommentarfeltet nedenfor, så andre kan få stor glæde af dine råd.

Namaste

Mie

Add A Comment