stressfri med yoga

Bliv stressfri med yoga

stressfri med yoga

Bliv stressfri med yoga

Når du er stresset er dit autonome nervesystem i den grad overbelastet, hvilket du højst sandsynligt mærker ved ekstrem træthed, hovedpine, muskelspændinger, uro, uforklarlige smerter blandt mange symptomer.

Kroppen gør rigtig meget for at fortælle dig, at du er stressramt. Dette kaldes fight or flight (or freeze) og det du oplever, er resultatet af en overaktivering af det sympatiske nervesystem. En overaktivering af nervesystemet er rigtig smart, hvis vi er i en reel fare og skal reagere i en fart, men det er gift for kroppen og sindet, hvis overaktiveringen står på igennem længere tid.

Heldigvis har vi også det parasympatiske nervesystem der ligesom det sympatiske nervesystem er en del af det autonome nervesystem og som hjælper os til at slappe af, fordøje og tage hånd om os selv. Og tro mig, det parasympatiske nervesystem har i den grad brug for hjælp til at fungere optimalt igen, når vi er stressede.

Og det er lige præcis det, som yogaen hjælper os med at gøre.  

Yogaen hjælper os med at hjælpe det parasympatiske nervesystem. Yogaen hjælper os til at lytte til os selv, til at slappe af og til at tage hånd om os selv.

Jeg har arbejdet med yoga, meditation og stresshåndtering gennem flere år og alligevel forundres og glædes jeg igen og igen over, hvor fantastisk et redskab mod stress yoga er. Yogaen byder på så mange aspekter, at vi alle på den ene eller anden måde kan få glæde af den. Ved at tilpasse yogaen efter, den stressramtes tilstand, kan vi bruge dette redskab til at behandle og forebygge stress.

De fleste tænker på yoga som en række af stillinger, mere eller mindre avancerede. Yoga er meget mere af det og består ligeså meget af vores livssyn, levevis, meditation og åndedrætskontrol.

I forbindelse med stress er det særligt åndedrætteknikker, de fysiske yogastillinger og meditationen, der er gavnlig. Men kost og anden rolig motion (meget gerne gåture) end yoga, spiller også en rolle. Ved hjælp af disse værktøjer opnår man mere ro, balance, og meget vigtigt, man beroliger et virkelig overaktiveret nervesystem.

Det er ikke helt ligegyldigt, hvilken type yoga du vælger, hvis du er stressramt. Er du meget syg af stress, vil din krop højst sandsynligt have ekstremt brug for hvile. Det skal du lytte til og give den. Lig dig i en restorativ yogastilling, så længe du orker og gerne flere gange om dagen i det antal dage der skal til, før du begynder at mærke, at dine kræfter igen.

Har du brug for at lære hvile redskaber fra yogaen du med gavn kan lære, så du kan blive stressfri?  så underviser jeg dig gerne i, hvilke redskaber fra yogaens verden du skal bruge så du kan få bugt med dine stresshormoner og forebygge stress.

Læs mere om mit “Stressfri med yoga-forløb“og tilmeld dig via min butik eller via Yogaoasens hjemmeside.

 

 

 

 

 

 

Add A Comment