Din krop fortæller du er stresset – lyt og slip stressen

Din krop fortæller du er stresset

– lyt og slip stressen

Din krop fortæller dig altid, hvordan du har det. Den fortæller dig på bedste vis, at der er noget du skal være opmærksom på og gøre noget ved, så tilstanden ikke bliver værre.

Desværre har mange af os en tendens til at overhøre de tegn kroppen sender os.

Det kan skyldes, at vi presser os selv, eller at sindet sender os besked om, at det kroppen sender af signaler ikke er nær så vigtigt som det sindet fortæller os, at vi skal. Vores ego tager simpelthen over.

Kroppen er klog og det kan betale sig at lytte godt til den, inden de små tegn på stress bliver til voldsomme stresssymptomer.

Din krop fortæller dig du er stresset – lyt og slip stressen

din krop fortæller dig du er stresset

11 tegn på at din krop fortæller dig, at du er ved at blive stresset

  • Hænder og fødder føles kolde

Måske oplever du, at du fryser mere end du plejer og måske føles særligt hænder og fødder kolde. Dette kan være et signal fra kroppen om, at du skal til at lytte

  • Vægten stiger uforklarligt

Har du over en periode taget på selvom du spiser som du plejer? Det kan skyldes at stressen binder fedtet i kroppen. Det kan også skyldes, at du uden at lægge mærke til det indtager flere stimulanser såsom kaffe, slik og kage. Alt sammen for at holde dig selv kørende. Eller at du har ændret dine kostvaner til mere usund kost, fordi madlavningen skal gå hurtigt.

  • Problemer med fordøjelsen

Når vi er stressede går vores fordøjelse ofte i stå. Det er fordi kroppen er indrettet til, at pumpe ekstra blod og energi til de mere livsvigtige områder bl.a. hjerne og hjerte i en stresssituation. Gennem længere tids stress får fordøjelsen ikke den opmærksomhed, som den har brug for og reagerer derfor ved at blive træg.

I følge Ayurveda skal vi have meget mere fokus på vores fordøjelse generelt for uden en god velfungerende fordøjelse ophober vi slam og toxiner i vores tarmsystem og det gør os over tid syge.

  • Hjernen bliver påvirket

Måske oplever du en øget tendens af tankemylder, måske er det blevet sværere at huske ting eller du oplever at du bliver urolig eller irritabel? Det kan være tegn på, at du er for stresset. Ro og hvile, meditation og afspænding kan hjælpe hjernen med at fungere optimalt igen.

  • Pupilerne bliver større

Ved stress bliver pupilerne større pga. vores kæmp eller flygt tendens. Vi er simpelthen klar til at kæmpe eller klar til at tage benene på nakken og flygte.

  • Øget tendens til hovedpine eller migræne

De mange spekulationer, tankemylder og bekymringer kan give hovedpine og måske endda migræne anfald. Lider du allerede af migræne kan du opleve en forværring. Hovedpinen kan også udløses af, at du pga. stressen oplever muskelspændinger i kroppen.

  • Svedproduktionen øges

Du kan opleve at svede mere, hvilket bl.a. er et resultat af, at kroppen er på overarbejde.

  • Du bliver forpustet 

Kredsløbet påvirkes af stress, hvilket du bl.a. kan mærke ved, at du bliver mere forpustet, når du går op af trapper eller at det bliver sværere at trække vejret når du er ude og løbe en tur.

  • Din tissetrang bliver større

Render du pludselig på toilettet hele tiden, men tisser ganske lidt når du kommer derud. Eller skal du tisser tre gange, inden du skal ud af døren? Dette kan være et tegn på, at din krop er stresset.

  • Du oplever hjertebanken

Hjertefrekvensen bliver øget når vi skal klare en stressende situation. Dette skyldes bl.a. frigivelsen af de stresshormoner, der skal hjælpe os med at klare den stressede situation. Samtidig kan vi opleve trykken for brystet

  • Du sover dårligere

Du kan pludselig ikke falde i søvn om aftenen, vågner om natten eller meget tidligt. Tankerne kører rundt og du kan ikke falde til ro, med det resultat at du møder næste dag uudhvilet, hvilket igen er med til at mindske din modstand mod stress. Ved stress vælter der stresshormoner rundt i din krop og det er bl.a. dem der gør at du ikke sover ordentligt.

Tid til at stole på hvad kroppen fortæller?

Vi kan træne os selv til at blive bedre til at lytte til vores kroppen.

Oplever du ovenstående tegn på stress? Så er mit bedste råd at reagere på, hvad din krop fortæller dig.

Du kan få hjælp til at komme af med stress her:

7 gode råd mod stress

Gå en tur og mærk hvordan den giver dig ro

tag toppen af stressen

Få hjælp med det samme og modtag kurset Tag toppen af stressen – 7 dages stressdetox

.

First name
Email

 

Du er velkommen til at skrive om dine oplevelser med at lytte til kroppen. Måske du har erfaring med signaler jeg ikke har med her som andre kan få glæde af.

Namaste Mie

Add A Comment