Jeg oplever indre uro søvnbesvær

Jeg oplever indre uro og søvnbesvær

Jeg oplever indre uro og søvnbesvær

Kære Mie

Jeg har konstant en indre uro og spænder i det meste af kroppen og
over skidt om natten. Jeg kan ikke finde ro og slappe af og sover ikke godt om natten.
Har du er godt råd til, hvordan jeg kan lære at slappe af og ignorere, at
jeg sidder i laaaaang kø for at komme til og fra arbejde.

Kærlig hilsen

Brit

Mie FabriciusKære Brit

Tak for dit spørgsmål, som jeg vil gøre mit bedste for at besvare.

Udfra det du beskriver om din indre uro, dine spændinger i kroppen og at du sover skidt om natten, lyder det som om, at din krop er sprængfyldt med stresshormoner. Stresshormoner som du skal have ud af din krop, for at komme din indre uro, dine spændinger og din urolige søvn til livs.

Lad fokus være på, at få dine stresshormoner ud af kroppen

Når dine stresshormoner er ude af kroppen, vil du opleve, at ovenstående stresssymptomer vil fortage sig.

Og det skal nok lykkes for dig, du skal “bare” gøre de rigtige ting. Først og fremmest skal du tillade dig selv at hvile og slappe af. Også selvom stresshormonerne kan gøre det svært for dig.

Slip stresshormonerne med afspænding og vejrtrækningsøvelser

Nu skriver du, at du sidder i en lang kø på vej til arbejde. Jeg vil anbefale, at du i stedet for at sidde og blive frustreret (ja, det ved jeg godt er ret svært, for det kan være voldsomt irriterende at sidde i bilkø), bruger tiden på at få stresshormonerne ud af din krop og på at hjælpe dit parasymptomatiske nervesystem. Hermed kan du udskifte frustration og irritation i de mange ekstra timer i bilen på, i stedet, at komme af med din stress.

Vejrtrækning der mindsker indre uro

Kører du bilen, er det selvfølgelig begrænset, hvad du kan gøre, men du kan sagtens sidde og arbejde med vejrtrækningen og samtidig koncentrere dig om din bilkørsel.

Yogaens gavnlige vejrtrækningsteknikker

Jeg vil anbefale, at du sidder enten med Ujaii vejrtrækningen eller 1:2 vejrtrækningen.

Ujaii:

Når du trækker vejret med Ujaii vejrtrækning beroliger du dit bl.a. nervesystem

Sådan udfører du ujaii og kommer din indre uro til livs

  • start med at trække vejret naturligt ind og ud gennem næsen.
  • lad der være en let spænding i halsen, så der kommer en stille lyd fra din hals. Lyden er blid og lyder lidt som havet der bruser.
  • Er det svært at finde den lette spænding i halsen kan du prøve først at ånde ud gennem munden som om du skulle dugge på et spejl. Herved kan du finde fornemmelsen af vejrtrækning med fokus i halsen.
  • Når du har fundet fornemmelsen med åben mund på udåndingerne, kan du lukke munden, fortsat med denne lette spænding i din hals.
  • og herefter også finde lyden og spændingen i halsen på dine indåndinger.

Tip: lad vejrtrækningen være rolig og vær ok med, at der godt kan gå nogle gange, førend teknikken lykkes.

Bonus: Denne vejrtrækningsteknik har på forskningsmæssigt plan vist sig at sænke for højt blodtryk, som mange stressramte bliver ramt af.

1:2 vejrtrækning til afspændt krop og sind

Denne vejrtrækning er helt fantastisk til af berolige et uroligt sind, og skabe ro og afspændthed i kroppen.

Sådan udfører du 1:2 vejrtrækning

  • Sæt dig behageligt. Træk vejret roligt ind og ud gennem næsen.
  • Begynd gradvist at forlænge din udånding, så udåndingen bliver længere end indåndingen.
  • Med træningen kan du arbejde hen imod at din udånding bliver dobbelt så lang som din indånding.

Tip: Hvis du synes, at det er svært at mærke om din udånding er dobbelt så lang som din indånding, så tæl til 4 når du trækker vejret ind og tæl til 8 når du ånder ud.

Meditation og guided afspænding mod indre uro og søvnbesvær

Hvis du er passager i bilen, kan du med fordel sidde og meditere, eller lytte til guidede afspændinger.

Det er nemt at have en app eller lydfiler liggende på sin telefon. Herefter er det bare om at tage høretelefoner på, sætte sig godt til rette og så blive afspændt og forkæle sig selv.

Meditation og afspænding vil lette din indre uro og dit søvnbesvær.

Jeg har lavet et online meditationskursus for begyndere Kom godt i gang med meditation, som du er meget velkommen til at tilmelde dig.

Indre uro og Søvnbesvær

Når man er stresset og oplever indre uro og søvnbesvær skyldes det ofte, at stresshormonerne gør, at både kroppen og sindet ikke kan finde ro. Det er simpelthen derfor, at man oplever både den indre uro og søvnbesvær.

At sove godt er vigtigt. En god nats søvn i sig selv, mindsker både søvnbesværet og uroen.

Heldigvis kan du gøre flere ting for at komme til at sove bedre.

Læs mine tips til bedre søvn

Yoga og meditation mod stress

Yoga og meditation indeholder så mange værktøjer der er fantastiske mod stress. Og jeg vil helt klart også anbefale dig, at dyrke blid yoga eller at påbegynde med meditation.

Jeg håber, at du har fået en ide om, hvad du kan gøre for at få stresshormonerne ud af din krop og at du vil opleve, at din indre uro aftager og ligeledes dit søvnbesvær.

Kærligst Mie

stresshormoner

Oplever du også indre uro og søvnbesvær? Og vil du gerne være stressfri?

Jeg har hjulpet masser af mennesker af med deres stress. Og det bedste er, jeg kan også hjælpe dig.

Du kan læse mere om både mine individuelle og gruppeforløb her.

Du kan også få et liv uden stress!

Vil du i gang med det samme kan du tilmelde dig mit gratis kursus Tag toppen af stressen – 7 dages stressdetox. Få minutter efter du har tilmeldt dig (og bekræftiget at du vil modtage kurset) lander første del af kurset i din indbakke

Ja tak, jeg vil gerne modtage kurset Tag toppen af stressen – 7 dages stressdetox

.

First name
Email

Add A Comment