jeg oplever svimmelhed og koncentrationsbesvær

Jeg oplever svimmelhed og koncentrationsbesvær

Jeg oplever svimmelhed og koncentrationsbesvær

jeg oplever svimmelhed og koncentrationsbesvær

Kære Mie!

Allerførst vil jeg nævne, at jeg har været glad for at finde dig på nettet.

Jeg bruger vejrtrækningsøvelserne fra dit kursus Tag toppen af stressen rigtig meget. Jeg har fundet ud af, at jeg faktisk kun har trukket mit vejr i brystkassen.

Hvorfor jeg søgte på indre uro er, at efter jeg har været igennem et utal af undersøgelser hos neurologer, cr og mr scanning af snart hele min krop har fået den diagnose, at jeg har nervebetændelse slidgigt og en spinalstenose, som nu er blevet kronisk. Alt sammen startede med, at jeg i fem år har været formand i en andelsboligforening med mange svære opgaver, og da jeg så begyndte at få ondt i mine ben om natten, auramigræne m.m. blev jeg henvist til en fysioterapeut, som kender mig godt: Hun fortalte mig, at jeg havde stress, og hvis ikke jeg fandt ud af at lave nogle ting om, så ville min krop bare finde på noget andet, for at fortælle mig, at der var noget galt. Inden for en uge besluttede jeg så, at stoppe som formand.

Det er godt et år siden jeg stopppede, men jeg synes ikke, at jeg fik det meget bedre af den grund. Med hensyn til nervebetændelsen har jeg fået nogle piller som skulle gøre, at jeg kunne sove om natten. Dem er jeg stoppet med, da jeg ikke havde det godt med dem (Gabapentin).

“Jeg oplever svimmelhed og koncentrationsbesvær”

Jeg oplever stressen nu på den måde, jeg bliver hurtigt forvirret og er meget svimmel og så frustrerer det mig, at jeg har fået at vide, at jeg nu har en kronisk sygdom . Og så har jeg svært ved at huske.

Jeg tror, at jeg er på rette vej. Men hvad der har været så længe undervejs forsvinder jo ikke så hurtigt igen Rigtig god weekend.

Kærligst Inger Marie

 

_DSC9577Kære Inger Marie

Tusind tak for dine spørgsmål og for, at du lader mig få et indblik i din problematik. Det lyder som en rigtig hård omgang, du har været igennem.

Dejligt at læse, at du oplever bedring.

Som din fysioterapeut har fortalt dig, så gør kroppen alt for at fortælle os, at vi er stressede. Lytter vi ikke til de første og knap så alvorlige signaler, sætter kroppen bare mere og mere ind, for til sidst at gøre hvad den kan, for at få os til at lytte.

Godt du endte med, at lytte til din krop og sige fra overfor det, der har stresset dig mest.

Fra mig selv, deltagere på mine yogaklasser og fra stressramte i mine behandlingsforløb har jeg den erfaring, at sygdomme og skavanker forsvinder eller aftager en del, når stresshormonerne er ude af kroppen igen. Faktisk er det meget få stressramte i mine stressbehandlingsforløb der ikke starter forløbet med en eller anden fysisk uforklarlig skavank eller uforklarlige smerter. Oftest går disse smerter pludselig væk efterhånden som den stressramte får det bedre og kroppen bliver nurset og forkælet med yoga, meditation og masser af afslapning og forkælelse.

Den fornemmelse du har i hjernen, din svimmelhed og dine hukommelsesproblemer er desværre noget der ofte følger med det at være stressramt. Det er virkelig ubehageligt og meget frustrerende, når hjernen ikke fungerer som den skal. Heldigvis kan hjernen i de fleste tilfælde vende tilbage sund og frisk.

Min tanke er umiddelbart at du pga. fleres års stress kan have binyretræthed – en kordisolubalance.

Ved stress og når stresshormonerne ikke kommer ud af kroppen kan der gå så meget koks hjernen, at den ikke giver binyrerne den rette besked i forhold til kordisol niveauet. Det giver bl.a. svimmelhed, koncentrationsbesvær og dårlig hukommelse.

Det gode er, at hvis tilfældet er, at dine binyrer er trætte og dit kordisolniveau i ubalance, så er det muligt at gøre noget ved det.

Du skal simpelthed skrue op for selvforkælelse og egenomsorg, pauser, afslapning og god nærende mad.

Yoga, meditation og afslapning/afspændinger er også rigtig gode til, at får stresshormonerne ud af kroppen og til at få det parasymtomatiske nervesystem stabiliseret og aktiveret.

Det er ikke helt lige meget hvilken form for yoga, du vælger og nedenstående er mit bedste bud.

Jeg kan anbefale dig at lave Yin yoga og også Restorativ yoga, som er min absolut favorit til helbredelse af fysiske og emotionelle ubalancer.

Der ligger et Restorativt yogaprogram i Yogaoasens Online Univers.

restorativ yoga

Og så kommer du ikke udenom meditation i helbredelsen af din hjerne.

Hvis du ikke allerede mediterer, så start med dine vejrtrækningsøvelser og herefter kan du fortsætte meditationen med et fokus på dit åndedræt. Sid først 5 minutter om dagen og når det fungerer for dig, så læg yderligere 5 minutter til indtil du sidder 20-30 minutter hver dag.

Og så er min erfaring, at urten Ashwanganda er helt fantastisk til at skabe balance i kroppen.

Det skal nok blive godt igen.

Pas godt på dig❥ Kærligst Mie

Add A Comment