kropsscanning

Kropsscanning – ro, nærvær og fornyelse

Kropsscanning

– ro, nærvær og fornyelse

kropsscanning

5-10 minutter er alt du behøver for at opleve de gavnlige virkninger der er, når du udfører en kropsscanning.

Hvis du aldrig har prøvet en kropsscanning før kan du godt glæde dig.

Måske tænker du det er fjollet og at en kropsscanning ikke kan gøre noget for dig.

Eller måske tænker du, at du ikke har tid til at lave kropsscanning.

Jeg lover dig, at den tid du bruger på din kropsscanning, den er givet godt ud. Jeg er sikker på, at alle har tid til at bruge 10 minutter dagligt på en kropsscanning og måske allerede første gang opleve de gavnlige virkninger en kropsscanning har.

Og er det ikke lige en succes den første gang, så bliv ved, for det bliver bedre.

Jeg kan stadig huske mine første kropsscanninger. Det eneste jeg kunne tænke på, var at jeg ikke lå særlig godt, hvad jeg skulle lave til aftensmad og om yogalæreren dog ikke snart var færdig med at guide, så jeg kunne komme videre ud i min aften. Ingen ro og ingen særlig opmærksomhed på fornemmelser i kroppen.

Nu elsker jeg at blive guidet i en kropsscanning, jeg har altid nogle med mig på min telefon så jeg altid lige kan sætte mig nogle minutter og finde den ro i krop og sind som en kropsscanning giver mig.

Fordele ved at lave en kropsscanning

Du får mulighed for at genfinde kontakten til din krop og pleje kontakten mellem krop og sind. Og dette hele vejen fra hoved til tå.

Når du udfører en kropsscanning ligger du flat på gulvet eller i din seng – jeg holder selv meget af at ligge i en restorativ yogastilling samtidig – og beroliger herved dit nervesystem.

Du får bevæget dig systematisk igennem kroppen med opmærksomheden på forskellige dele af kroppen eller på de fornemmelser der opstår i kroppen. Det bliver gjort med vores sind, og det er egentlig ret fantastisk, at vi uden at røre en muskel, med sindet, kan bevæge os rundt i kroppen og virkelig mærke, hvordan der er.

En fast daglig kropsscanning kan være en rigtig god måde at finde ro i kroppen og i tankerne på og så kan det være en rigtig god start på både at blvie mere mindful og nærværende, men også en god måde at påbegynde en meditationspraksis på.

Tænker du  – Det er ikke noget som helst for mig?

Prøv alligevel.

Nederst på siden guider jeg dig ind i, hvordan du gør,

Sådan udfører du en kropsscanning

Du kan udføre en kropsscanning både liggende og siddende.

Du kan bruge alt fra 5 minutter til 40 minutter på den – gør det der er bedst for dig og husk 5 minutters kropsscanning er absolut bedre end ingen minutter.

Lig dig (eller sæt dig) så behageligt som muligt. Jeg kan selv godt lide at ligge med en yogabolster under knæene.

Brug nogle øjeblikke på at falde til ro og på at få ro på vejrtrækningen.

Mærk hvor kroppen rører underlaget og hvor den ikke gør.

Lad vejrtrækningen komme og gå lige så stille i sin egen rytme

Start nede ved dine tæer og mærk en tå ad gangen, lad så opmærksomheden bevæge sig til hele foden, udforsk og mærk de forskellige steder på din fod – det kan være svang, trædepuder, områderne mellem tæerne.

Herfra bevæger du dig gennem anklerne til underbenene, knæene, lårene og videre op gennem kroppen.

Du kan udforske så mange dele af din krop, som du vil og dvæle ved områderne, hvis det føles, som om du har brug for det, ligesom du kan udforske fornemmelser og dvæle ved dem.

På et eller andet tidspunkt vil dine tanker helt sikkert tage dig med på en rejse. Når du opdager at de har gjort det, guider du dem bare ligeså stille tilbage til din krop og de fornemmelser der er i kroppen.

Rigtig god fornøjelse med at komme i gang med kropsscanninger.

Du er velkommen til, at dele dine erfaringer og oplevelser i kommentarfeltet.

Namaste og Kram
Mie

 

Gratis guidet kropsscanning

Når du tilmelder dig mit nyhedsbrev får du en guidet kropsscanning med.

Du finder nyhedsbrevstilmeldingen her

Du modtager samtidig mit 7 dages mail kursus Tag toppen af stressen.

Derudover finder du kropsscanninger på mit onlineforløb Slut med stress

ansigtsbehandling

Add A Comment