Fordybelse nydelse balance livsglæde

Livsglæde – fra stresset til livsglad

Livsglæde

Fra stresset til livsglad

Mange af de stressramte jeg sidder med i mine 1:1 sessioner udtrykker, at de har det som om, at stressen har suget al deres glæde ved livet ud af dem. Stressen har taget deres livsglæde.

De føler sig nede, trætte, energiløse, i dårligt humør eller forvirrede. Alt det som livglæde ikke er.

Og deres største ønske er, igen at opleve livet som det var engang, opleve, at de igen føler glæde, overskud og lykke. Det fylder dem rigtig meget for dem.

Hvad er livsglæde?

Livsglæde er glæde ved livet. At man har en generel tilfredshed på de fleste områder i sit liv. At man har en grundfølelse af at være glad og tilfreds med livet. Selvfølgelig kan man have dage, hvor livet driller, det er helt ok,men i det store hele er man glad, sund og tilfreds.

Hvordan opleves livsglæde?

Livsglæde opleves i de øjeblikke, hvor livet føles rart, og hvor man er i ro med ens liv og hverdag.

Er man stresset kan det føles som meget langt væk og måske er det mange år siden, at man har oplevet, at være rigtig glad ved livet.

Vi kan alle finde balancen og glæden ved livet, men nogen gange kræver det, at vi siger nej til nogle ting og ind i mellem er vi nødt til at acceptere nogle situationer, som vi ikke kan gøre noget ved. Hvis vi ikke gør det, risikerer vi at blive endnu mere stresset og komme endnu længere ned i spiralen.

Det betyder ikke, at vi for altid skal acceptere alle situationer, snarere, at fokus skal lægges væk fra det der ikke nærer og hen imod det, der gør en glad.

Hvordan udskiftes stressen med livsglæde?

Det jeg oftest ser når stressramte har mistet livsglæden, er at de giver og giver. De knokler rundt for at passe deres arbejdsopgaver, deres familie, venner og de gør rigtig meget for andre.

De glemmer at passe på sig selv og de glemmer, at gøre noget der er godt for dem selv.

 

livsglæde

 

Når jeg siger til dem, at de skal prioritere sig selv og lave ting der gør dem glade, har de ofte meget modstand på det og oplever det som om de er egoistiske, hvis de begynder at prioritere sig selv.

Men det er ikke egoistisk at passe godt på sig selv og at lave ting der er gode for en. Tværtimod. For når man passer godt på sig selv og laver noget, der er godt for en, så bliver man glad og den glæde smitter af på ens familie og kolleger og det er rigtig meget værd.

Udskift stressen med livsglæde – det første skridt

Hvornår har du sidst gjort noget der gjorde dig glad?

Hvad var det der gjorde dig glad?

Var det en tur i byen med vennerne, var det at gå en tur helt for dig selv, eller måske var det dengang du gik til sport?????

Tænk over det et øjeblik.

Opgave: 

Brug gerne 20 minutter på opgaven

  • Skriv de ting ned, der gør dig glad.
  • Læs herefter din liste igennem
  • udvælg 3 ting på listen, som du nemt kan sætte igang med det samme.
  • Og så er det bare om, at få tingene sat i værk – og også gøre det!!!!

Husk, hvis du skal ændre en situation er du nødt til at handle.

0001

Meditation på vejen mod livsglæde

Meditation er et rigtig godt værktøj til at lære at være mere tilstede i nuet. Når vi er tilstede i nuet i stedet for i fortiden eller i fremtiden er vi generelt mere tilfredse og glade. Tankerne om fortiden eller bekymringerne om fremtiden kan gøre, at vi mister vores livsglæde.

Så du kan med fordel meditere blot 10 minutter hver dag. Og husk så, at meditation ikke er et Quick fix, det er en praksis og med en praksis menes øvelse. Når man sætter sig for at meditere øver man sig ganske enkelt og er en dag så heldig, at det man øvede også lykkedes.

God fornøjelse, Mie

Hvis du har gode råd til, hvordan man finder livsglæden, så skriv det i kommentarfeltet herunder, så andre kan få glæde af dine oplevelser og gode råd.

 

 

Add A Comment