jeg oplever svimmelhed og koncentrationsbesvær

Pårørende til stressramt

sPårørende til stressramt

Pårørende til stressramt

– sådan kommer I igennem stressen styrket

At være pårørende til en stressramt er absolut ikke sjovt. Det er hårdt, at stå på sidelinjen og se et menneske, man holder meget af, forandre sig og pludselig overhovedet ikke være den, man troede vedkommende var.

Måske er man oven i købet vidne til, at vedkommende er mere aggressiv, irritabel og meget kortluntet. Og måske er det dig, det går ud over.

Min erfaring er, at mennesker der ikke selv  har været ramt af stress, har meget svært ved at forstå, hvad det vil sige at være stresset. Og de har svært ved at forstå, at det tager tid at komme tilbage til et stressfrit liv.

Jo mere støtte og forståelse en stressramt har fra sine omgivelser, des hurtigere kommer vedkommende tilbage til et stressfrit liv.

Men det er vigtigt, at det er den rigtige støtte. Pårørende, kolleger m.m. kan faktisk, fordi de vil den stressramte det bedste, forlænge processen i stedet for at forkorte den.

Det er muligt og med den rette hjælp, at komme styrket ud af stressen sammen – og det er fedt.

Stress smitter

Stress smitter, desværre.

Er der er stressramt i familien, så er der stor sandsynlighed for, at andre i familien også bliver ramt af stress.

Den stressramtes adfærd kan forplante sig til dig og dine eventuelle børn.

Ligeledes kan en stresset chef eller kollega smitte dig med stress, ofte pga. adfærden, den manglende hukommelse m.m.

Så meget desto mere er det vigtigt, at stressen bliver taget alvorligt, og at I sammen bekæmper stressen. Det er også vigtigt, at du husker at passe rigtig godt på dig selv.

stress smitter

Stress ændrer ens personlighed

Den alt for høje mængde af stresshormoner i kroppen gør, at bl.a. personligheden bliver en anden end normalt.

Så hvis din pårørende reagerer med irritation eller kortluntet, så tænk på, at det er stresshormonerne der får ham/hende til at reagere sådan og ikke personen selv.

Den stressramte er ofte selv dybt fortvivlet over sine egne reaktioner og kan slet ikke forstå den personlighed han/hun nu har.

Det er alvorligt at være ramt af stress. Og det er alvorligt at være pårørende til en stressramt.

Det er ikke ensbetydende med, at du skal acceptere dårlig opførsel fra din partners side, men det kan være rart at vide hvorfor en normalt sød og omgængelig person,pludselig snerrer af alt og alle.

Det skal du ikke gøre og det skal du gøre som pårørende til stressramt:

Det skal du IKKE gøre som pårørende til stressramt

1. Lad være med at forvente noget lige nu

Du skal ikke forvente noget som helst af et menneske, der er ramt af stress. Vedkommende har rigeligt at gøre med selv at komme igennem dagen.

Du skal altså ikke forvente, kys, kram, hensyntagen eller hvad der normalt kommer af gode ting fra din partner. Hvis du går og forventer det, og bebrejder den stressramte, at vedkommende ikke giver dig det du har brug for, så kan du være med til, at stressperioden forlænges.

Du skal heller ikke forvente, at den stressramte tager del i en masse praktisk eller arrangerer sjove overraskelser.

Jeg ved, at det er svært, men som nævnt før, den stressramte skal nok vende tilbage, du skal blot have tålmodighed.

2. Lad være med at bede din pårørende om at tage sig sammen.

En af de ting, man kan have allermest lyst til, at sige til en stressramt er at vedkommende skal tage sig sammen, for hvor svært kan det lige være, at lægge vasketøjet sammen eller at tømme opvaske maskinen.  Især kan det være svært, hvis din pårørende er sygemeldt med stress, at acceptere, at vedkommende ikke foretager sig noget som helst, når han/hun nu er hjemme hele dagen.

Lad være med at bede den stressramte om noget, det er faktisk noget af det værste du kan bede vedkommende om.

Den stressramte kan ikke tage sig sammen. Det har han/hun gjort så længe og så mange gange og det er højst sandsynligt det der gør, at vedkommende er havnet i den situation som vedkommende er i lige nu.

Jeg er sikker på, at lige så snart din partner begynder at få det bedre og at stressen forlader hans/hendes krop, så vil han/hun helt af sig selv begynde at tage del i det huslige arbejde.

3. Inviter kun gæster og tag kun ud, hvis den stressramte virkelig magter det

Det kan godt være, at det sociale liv med venner og familie for en stund, bliver sat lidt på pause for den stressramte. Simpelthen fordi han/hun ikke magter det. Accepter hvis han/hun siger fra og ikke orker at tage med til noget.

Du kan sagtens tage lave ting med børnene og vennerne alene og så kan den stressramte blive hjemme og slappe af. At den stressramte for en periode ikke magter at være social er helt naturligt. Men det behøver ikke at forhindre dig i at være det. Du kan sagtens lave de sociale ting, du har lyst til og vil måske ovenikøbet finde det rigtig rart at få en pause væk fra det stressede hjem.

4. Det skal du gøre som pårørende til stressramt

Som nævnt ovenfor, så smitter stress. Det er altså meget sandsynligt, at du også vil blive ramt af stress. Men sådan behøver det ikke at være.

Heldigvis kan du med den rette planlægning og ved at passe særlig godt på dig selv, undgå selv at blive ramt af stress, mens du støtter din partner i at blive stressfri.

1. Accepter op- og nedture

Først og fremmest, må du, også selv om det er svært, acceptere at din partner er stressramt. At han/hun ikke er sig selv og at han/hun har rigtig meget brug for fred og ro – også selvom vedkommende måske ikke selv har opdaget det endnu.

Du er også nødt til at acceptere, at det nogle dage vil gå den rigtige vej frem og andre vil gå tilbage.

De dage det går tilbage er det vigtigt, at du accepterer, at det er sådan lige nu. Efterhånden som stressen aftager, vil der blive flere bedre dage end dårlige. De dårlige dage kommer ofte fordi den stressramte har fået det bedre og tror, at nu er alt som det plejer at være. Og det er det ikke, der er stadig masser af stress i kroppen. Den stressramte lærer her sine egne grænser at kende og lærer, hvad han/hun kan holde til.

stress smitter

2. Pas rigtig godt på dig selv

Da du har rigtig stor chance for, også at blive ramt af stress er det vigtigt, at du sørger for at passe godt på dig selv. Jeg kan næsten ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du sørger for, at fylde dine egne batterier op.

Lav ting der gør dig glad, der gør dig afslappet og som giver dig overskud. Afspændinger, læs gode bøger, gå ud og hyg dig med dine venner/veninder. Gå en tur i skoven, hvad som helst der gør dig glad.

Yoga og meditation er begge gode til at berolige dig og dit nervesystem og det kan der være brug for, når man er pårørende til en stressramt.

Jeg har lavet et gratis e-kursus Tag toppen af stressen – 7 dages stressdetox, et kursus som giver dig ideer til, hvordan du passer godt på sig selv, og som du højst sandsynligt vil have lige så stor glæde af, som en stressramt.

.

First name
Email

 

3. Uddeliger alt det der er muligt og tag imod hjælp.

Med en stressramt partner står du højst sandsynligt med alt det praktiske i hjemmet. Samtidig skal du forholde dig til, at din partner er ramt af stress. Det kan være en rigtig hård situation for dig.

Det her er ikke en situation, hvor du skal være sej og klare alt. Så bliver du også bare ramt af stress.

Se om du kan uddeligere opgaver, måske kan dine børn have lidt flere arbejdsopgaver hjemme. Måske kan de indimellem sove hos en kammerat.

Måske er det ok, at i et par uger spiser rugbrødsmadder til aftensmad. Måske er det nu, du skal tilmelde jer måltidskasser, der bliver leveret ved døren eller skal købe ind et sted, hvor de ligeledes leverer varerne hjemme hos dig selv.

Måske skal I have en til at komme og gøre rent.

Familie og venner vil ofte rigtig gerne hjælpe, hvis du beder dem om det. Så måske er det nu du og børnene skal spise aftensmad hos bedsteforældrene eller vennerne, mens din partner kan være hjemme og slappe af.

Du kan sagtens klare børn, arbejde og alt det praktiske i en periode, men over længere tid, bliver det højst sandsynligt for meget. Så bed din omgangskreds om hjælp, de vil helt sikkert gerne hjælpe jer.

Det kan også være, at der er nogle opgaver udenfor hjemmet som du plejer at påtage dig, men som du lige nu skal have en pause fra.

4. Lad være med at bebrejde dig selv

Mange pårørende til stressramte bebrejder sig selv, at partneren er stresset. Lad være med det. Din partner er højst sandsynligt blevet stresset fordi vedkommende har påtaget sig meget mere, end han/hun har kunne magte. Og ikke har lyttet til sine egne grænser. Det kan være følelsen af ikke at slå til på arbejdet, eller af at skulle gå for meget på kompromis med egne værdier. Årsagerne kan være mange og ofte er det sammespillet mellem mange mindre ting der udløser stressen.

Der kan sagtens være ting på hjemmefronten, som har været med til at øge stressen. Hvis det er tilfældet, har I nu muligheden for, at gøre noget ved det og måske omprioritere nogle ting – højst sandsynligt til det bedre for jer begge.

5. Tro på at det bliver bedre

Der kan opstå situationer hvor det ikke vil være sjovt. Særligt hvis du ikke får passet godt på dig selv.

I takt med, at stressen forlader din partner og at han/hun får hjælp af en stresscoach, vil I nærme jer mere og mere en hverdag, der igen er rar.

Det bliver godt igen.

Pårørende til stressramt

Er eller har du været pårørende til stressramt? Såfremt må du meget gerne skrive en kommentar i feltet nedenunder. Det kan være din egen historie, råd til, hvad man kan gøre som pårørende, hvad du kan huske pårørende gjorde for dig da du var stressramt, hvad som helst der kan hjælpe andre i samme situation.

6. Få hjælp af en stresscoach

Mange alvorligt stressramte erkender slet ikke at den er helt galt, før det virkelig er helt galt. Du kan som pårørende meget lettere se, at der er noget der igennem længere tid, ikke er som det skal være.

Ofte vil den stressramte ikke lytte når de pårørende beder dem om at sætte tempoet ned, gå til lægen eller fortæller dem, at de mener de er stressede. Det er svært som pårørende at være med til.

Er det tilfældet for den stressramte, så få vedkommende til at tage en stresstest. Det kan ofte være en øjenåbner for vedkommende.

Når vedkommende har forstået, at det står skidt til, så er der to ting jeg altid anbefaler.

Er stressen meget alvorlig, så er en sygemelding en rigtig god ide. Med en sygemelding får den stressramte lov til at trække stikket for en tid og lov til, ikke at lave andet end at slappe af og gøre, hvad han/hun har lyst til.
Få hjælp af en stresscoach.
En stresscoach er uddannet til, at hjælpe stressramte stressfri og er meget kvalificerede til at gøre det. De ved, at det vigtigste er, at få stressen ud af den stressramtes krop, de ved hvordan og de støtter hele vejen.

Jeg er selv stresscoach og oplever hver uge, hvordan jeg hurtigt får stressramte tilbage til et stressfrit liv igen.

TAK, Mie

Add A Comment