Problemer med at falde i søvn

Problemer med at falde i søvn

Kære Mie

Jeg oplever problemer med at falde i søvn. Jeg oplever også problemer med at få trukket vejret helt ned i maven. Min søvnmangel og min manglende evne til at falde til ro er pt. min største frustration.

Venlig hilsen Mette

Mie FabriciusKære Mette

Det her med ikke at kunne falde i søvn og have svært ved at falde til ro er desværre et problem rigtig mange stressramte oplever.

Grunden til, at du ikke kan finde din inde ro og ikke kan falde i søvn er højst sandsynligt, at dine stresshormoner vælter rundt i kroppen og holder dig vågen. Din krop er i konstant beredskab, og trods ofte massiv træthed er det nærmest umuligt, at få den til at falde til ro.

Urolig søvn, for lidt søvn og en dårlig søvnkvalitet

For at kunne fungere i vores hverdag er det rigtig vigtigt, at vi er udhvilede. Det er vi, hvis vi får sovet 7-8 timer hver nat (nogle har brug for endnu mere søvn) og hvis vores søvnkvalitet er god.

Stressen forhindrer os både i at sove det antal timer vi skal og den gør også, at kvaliteten af vores søvn ikke er god nok.

Søvn, og især nok søvn, er så vigtig for vores velbefindende og det er så frustrerende at ligge og ikke kunne falde i søvn, velvidende, hvad det har af betydning for dagen efter.

Problemer med at falde i søvn

Når vi sover dårligt og for lidt, mister vi en stor del af vores modstandsdygtighed mod stress. Faktisk giver blot få nætter med dårlig søvn stresssymptomer. Som stressramt har man virkelig brug for den ro og hvile søvnen normalt giver.

Derfor er det et meget vigtigt sted at sætte ind, men også et svært sted, for så længe stresshormonerne er i overtal, er det svært at finde den tilstrækkelige hvile.

Heldigvis findes der måder, hvorpå kroppen kan få hvile og som samtidig hjælper kroppen med at slippe stresshormonerne, for det er det, du skal have fokus på, at slippe stresshormonerne og det tager tid, især hvis du bliver ved med at producere nye.

Jeg har et par favoritter og dem kan du lave, mens du alligevel ligger og ikke kan falde i søvn:-). Og så er det en rigtig god ide, at have nogle faste aften rutiner der forbereder kroppen på, at det er ved at være sendetid.

De her favoritter er rigtig smarte og jeg bruger dem selv, hvis jeg oplever ikke at kunne falde i søvn.

Det smarte er, at med mine favoritter, så gør du noget godt for dig selv og din krop og slipper herved (måske efter et par gange) for at blive frustreret og føle at du spilder tiden også selvom du ikke sover rigtigt.

Sådan falder du nemmere i søvn med restorativ yoga og yoga nidra

(eller udnytter tiden bedst muligt, så du ikke bliver frustreret over, at du ikke kan falde i søvn)

  • Sluk for tv og computer og lad være med at kigge på din telefon mindst en time inden du skal sove. Faktisk kan din smartphone ødelægge din søvn.
  • Lig dig 10 minutter med benene op ad væggen, inden du skal sove i stillingen Viparita Karani, som er en restorativ yogastilling.  Som du lærte i kurset “Tag toppen af stressen”
  • Lig dig herefter i sengen evt. i en stilling, hvor fødderne møder hinanden og benene falder ud til hver sin side. Lig noget under knæene, så dine ben kan slappe helt af. Dette er også en restorativ yogastilling, sommerfuglen eller liggende badha konasana som den også kaldes. Når du ligger i den i længere tid, begynder din krop at slappe af og hele sig selv.
  • Lyt til Yoga Nidra. Denne Yoga Nidra for a good night sleep er indtalt, så man ikke bliver vækket igen og derved kan sove videre, hvis man falder i søvn. Falder du ikke i søvn, kan du sagtens høre den flere gange, til du falder i søvn.

Hvis du læser mit indlæg om Yoga Nidra vil du kunne læse, at kroppen under en Yoga Nidra kommer ned i afspændt tilstand og at den hvile kroppen får af 20 minutters hvile, svarer til flere timers søvn.

Fordelene ved ovenstående øvelser er, at selvom du ikke sover, vil du stadig med den restorative stilling og Yoga Nidra, give kroppen den hvile den har brug for, for at komme af med stress hormoner.

Og husk, du skal lære din krop at slappe af igen.

Overfladisk åndedræt

Mht. din overfladiske vejrtrækning kan du med fordel ligge en hånd på maven og en på brystet, evt. når du ligger i de restorative stillinger og her mærke, at du kan skabe bevægelse i hænderne med din vejrtrækning. Det virker beroligende. Måske lykkedes det ikke de første par gange, men giv ikke op, det skal nok komme med lidt øvelse.

Jeg tror, at du vil opleve at din vejrtrækning bliver mindre overfladisk i takt med, at du slipper din stress.

Kærligst Mie

 

Har du gode råd til, hvordan man falder nemmere i søvn, så smid en kommentar nedenunder så mange flere kan få glæde af dit råd.

Add A Comment