sygemeldt pga. stress

Sygemeldt pga. stress

Sygemeldt pga. stress

 3 råd til dig der er blevet sygemeldt pga. stress

sygemeldt pga. stressVejen til at blive sygemeldt pga. stress har ofte været lang.

Stressen har været en del af livet i måneder, ja måske flere år.

Og for den stressramte er det tit den allersidste udvej at blive sygemeldt.

 

 

 

I mine stressbehandlingssessioner møder jeg oftest to forskellige typer stressramte

  1. Dem der er så udkørte, trætte og udmattede, at de ikke kan andet end at ligge på sofaen. Her kan de ligge i flere uger (og det er helt i orden!), triste og frustrerede over, at de ikke kan noget som helst.
  2. Dem der er fulde af uro, som ikke kan finde hvile trods træthed og som, når de endelig er blevet sygemeldte fortsætter med at knokle rundt, bare hjemme i stedet for på arbejdet. De kan simpelthen ikke finde ro.

Fælles for begge grupper er, at de til at starte med, har det skidt med at være blevet sygemeldt, de kan være både flove, kede af det og rigtig gale på sig selv over, at de har ladet stressen tage så meget overhånd, at den er ved at ødelægge deres liv.

Sygemeldt pga. stress – Hvad nu?

Hvordan føles det egentlig at være blevet sygemeldt pga. stress?

Følelserne svinger ofte fra lettelse, til vrede på en selv og ens omgivelser, accept, frustration og glæde.

Nogle er også sure på sig selv over, at de har ladet det komme så vidt.

Nogle kan ikke forstå, hvordan dette kunne ske for dem, kan ikke forstå, hvordan det kunne komme så vidt og de er flove over, at skulle fortælle arbejde og omgivelser, hvordan landet ligger.

Lad mig først slå fast. Vi kan alle blive ramt af stress!

Du er bare nødt til at acceptere, at det er du også.

Lad mig lige kort og forenklet forklare hvordan stress opstår, det er vigtigt at vide, for at undgå at blive stresset igen.

Hvordan opstår stress?

Stress opstår når mængden af arbejdsopgaver eller krav overstiger den tid, vi har til at løse dem i, hvis vi har for høje forventninger til os selv, eller hvis vi har tanker eller udefra kommende ting der fylder mere, end vi har ressourcer til.

Stress kan også udløses af kriser i familien eller på arbejdet. Vi kan alle komme i situationer, hvor vi har for meget om ørerne. Sker det over en længere periode og glemmer vi at holde pauser, så bliver det til stress.

Det kan sagtens være presset på dit arbejde, der har gjort dig stresset, dine egne forventninger til dig selv og din formåen, omstændigheder i dit privatliv eller simpelthen en cocktail af for meget at se til, på flere områder af livet.

3 råd til dig der er sygemeldt pga. stress

sygemeldt pga. stressNår du nu er blevet sygemeldtpga. stress, er det vigtigt, at du gør dig klart, at du er blevet sygemeldt, fordi du er syg og at du ved, at du nu skal blive rask.

Prøv at forestille dig, at du i stedet for stress har fået influenza.

Hvad gør du?

Jeg ved, hvad jeg skal gøre, når jeg har influenza, hvad jeg er nødt til at gøre, eller i virkeligheden hvad jeg kan gøre, for med en ordentlig omgang influenza er der ikke meget at stille op.

Jeg vil ligge mig i sengen eller i sofaen, hvis jeg har kræfter til det, sove, læse dameblade (hvis jeg orker), se tv (hvis jeg orker), spise sund nærende mad (måske ville jeg lokke min mor til at komme med hjemmelavet hønsekødssuppe), spise immunstyrkende frugter og kosttilskud og så ellers acceptere, at jeg er syg, at jeg ikke kan gøre noget ved det og bare må blive liggende, til jeg igen har kræfter nok til at stå op.

Du må gerne tænke på stress som om du har fået influenza, især hvis det hjælper dig til at acceptere, at du er syg, og hvis det hjælper dig at tænke på, at du nu skal koncentrere dig om at blive rask.

1. Accepter situationen

-også selv om det kan være helt er svært. Du er nu sygemeldt og det er der en årsag til. Det er tid til, at du giver dig selv lov til at lytte til dig selv, slappe af og være god ved dig selv. Du skal nok få det godt igen.

2. Hvil dig

– du behøver ikke lave andet end at ligge på sofaen og slappe af, hvis det er det DU har brug for. Jo mere ro du giver kroppen, des hurtigere er stresshormonerne ude af din krop.

3. Lav udelukkende ting der beroliger dit nervesystem,

– men lav ikke mere end du overkommer. Eksempelvis at sove, meditere, blid yoga eller rolige gåture. Og så tillad dig selv at sige nej til ting, som du ikke orker lige nu.

Også selvom du tænker, at du burde lige et eller andet.

Hvil dig i Restorative Yogaøvelser

Brug evt. øvelserne i denne mini e-ebog som jeg har lavet. Restorativ yoga er helt fantastisk til at berolig nervesystemet.

Restorativ Yoga

.

Name:

Email:

 

 

 

 

 

Jeg kan hjælpe dig af med din stress

Står du og er sygemeldt pga. stress har du ofte brug for hjælp til at komme videre og her vil jeg til hver en tid anbefale dig, at få hjælp af en dygtig stresscoach.

Det er svært at få stressen ud af kroppen selv og ofte er det givet rigtig godt ud, at få en stresscoach til at hjælpe dig.

Du er til hver en tid velkommen til, at kontakte mig, for nærmere afklaring på, hvordan jeg kan hjælpe dig af med stress

Skriv til mig på kontakt@miefabricius.dk eller ring på 28343115

 

Få dine stresshormoner ud af kroppen

Jeg har lavet et e-kursus hvor du får hjælp til at komme af med dine stresshormoner.

Du modtager kurset Tag toppen af stressen – 7 dages stressdetox helt gratis

First name
Email

Add A Comment