Yoga mod stress – et genialt værktøj

Yoga mod stress – et genialt værktøj

Kan man bruge yoga mod stress?

Og kan du bruge yoga mod din stress?

Ja,  yoga kan i den grad bruges.

Yoga er et af de bedste værktøjer mod stress og til at forebygge stress, som jeg kender.

Og hvis du gerne vil bekæmpe din stress og leve mere i balance, så er yoga helt sikkert også noget for dig.

Jeg kan selv tydeligt mærke på min krop og på mit sind, at jeg bliver mindre modstandsdygtig overfor stress og ubalance, i de perioder, hvor jeg “glemmer” min yoga. Og jeg er nået til den erkendelse, at skal jeg være i balance, have overskud og være glad. Ja, så bliver det med yogaen som en trofast følgesvend.

Og det er også det helt klart den erfaring jeg har med de stressramte, jeg har i mine 1:1 forløb og de stressramte, der besøger min yogaundervisning i Yogaoasen.

Og det bedste ved yoga er, at alle kan få glæde af det.

Du bruger bare det fra yogaens verden, der passer til dig og din levevis.

Yoga mod stressHvad er yoga?

Yoga er en praksis der kombinerer krop og sind. Yoga består af fysiske øvelser og stillinger (asanas), åndedrætsteknikker (prayanama), meditation og afspænding.

Yoga er også være en livsanskuelse,  livsfilosofi og en levevis med sund nærende kost – hvis du vælger det.

Yoga styrker det parasympatiske nervesystem og hjælper dig dermed med at slappe af.

 

Fysiske fordele ved yoga

Yogaen har en række fysiske fordele:

  • styrker muskler, knogler og led
  • øger de smidigheden.
  • hjælper os med at slappe af
  • lærer os at lytte til vores kroppe
  • forbedrer vores vejrtrækning
  • får os til at sove bedre
  • er gavlig for vores fordøjelse (agni)
  • vi opnår et generelt velbefindende i kroppen og i sindet

Mentale fordele ved yoga

Yoga har også en række rigtig spændende og gavlige fordele for vores psyke og vores sind og yogaen kan bl.a. hjælpe os med at:

  • Reducere eller helt fjerne stresshormoner
  • virker mod angst og depression
  • skabe kontakt til åndedrættet, en rolig vejrtrækning beroliger sindet
  • bringe ro i tankerne
  • forbedre koncentration og  skabe mental klarhed
  • bringe os i balance
  • gøre os mere nærværende og afslappende

Noget af det ejendommelige ved yoga er, at vi skaber et samarbejde hen mod et bedre velbefindende fysisk og mentalt.

Hvad er det ved yoga der virker mod stress?

Yoga er fantastisk til at berolige et overaktiveret nervesystem

Hvis du sørger for at berolige og passe godt på dit nervesystem, så kvitterer det ved at være i balance og det er da en ret god deal.

Når vi er stressede er vores krop springfyldt med stresshormoner og det er bl.a. det der gør, at vi føler indre uro og har svært ved at falde i søvn. Det er stresshormonerne, der er årsag til, at vi ikke kan slappe af.

Yogaen lærer os at slappe af og hjælper os med at mærke kroppen, slippe spændinger og finde større ro.

Er du stresset og vil gerne bruge yoga som middel mod stress kan du med fordel starte med blid yoga såsom Restorativ Yoga og Yin Yoga, afspændinger og åndedrætsteknikker.

Restorativ Yoga mod stress

Restorativ Yoga er et super yoga-værktøj mod stress fordi du i den dybe afspændthed der opstår som følge af at ligge i stillingerne gennem længere tid og bare slappe helt af, skaber en selvhealingsproces i kroppen.

Kom godt i gang med Restorativ Yoga mod stress via nedenstående mini E-bog.

Restorativ Yoga mod stress er også et månedstema i Magiske Tempel – Mindful Holistisk Cirkel

Modtag min gratis e-bog med 5 Restorative yogastillinger, som du nemt kan udføre hjemme.

Restorativ YogaName:

Email:

 

 

 

 

 

Yoga mod stress i forskningens verden

Svenske studier foretaget af en række forskere ledet af  Monica Kohn. Orebro, Sverige viser meget tydeligt yogaens gavlige effekt overfor stress og stressrelaterede symptomer. Studiet viser bl.a. at medicinsk yoga er effektivt overfor at reducere stress, angst og depression har patienter med disse og andre stressrelaterede symptomer.

Du kan mere om deres forskningsresultater her

Jeg kan anbefale, at du ser filmen The science behind yoga fra Uplift connect.

The Science behind yoga  

yoga meditation

Sådan bruger du yoga mod stress

Jeg anbefaler altid åndedrætsteknikken Nadi Shodana, Restorativ Yoga, Yin yoga og guidede afspændinger til stressramte, der skal have stresshormonerne ud af kroppen.

Her finder du en guide til hvordan du laver Nadi Shodana

Blive klogere på Restorativ Yoga

Bliv klogere på Yin Yoga

Få en Yoga Nidra og en kropsscanning når du tilmelder dig mit nyhedsbrev

Deltag på et af mine Yoga-forløb mod stress

Jeg har mange års erfaring med at hjælpe stressramte af med stress – både via 1:1-samtaler og via specielt tilrettelagte yogaforløb for stressramte.

Se hvor og hvornår jeg starter næste Stressfri med yoga-forløb

 

Modtag mini E-bog m. 5 Restorative Yogastillinger, du nemt kan udføre hjemme.

.

Restorativ YogaName:

Email:

 

Add A Comment