meditationspraksis

5 simple trin til at skabe en meditationspraksis der holder

5 simple trin til at skabe en meditationspraksis der holder

meditationspraksisHar du længe gået og overvejet at begynde at meditere?

Eller har du i flere år haft en on and off meditationspraksis, der bare aldrig bliver stabil.

I mange år har min meditationspraksis været sådan og det var først, da jeg gjorde nedenstående, at jeg for alvor begyndte at holde fast i meditation – hver eneste dag året rundt.

At holde fast i en meditationspraksis kan sidestilles med alle andre nye vaner, der skal indarbejdes f.eks. sundere mad, løbe 10 km osv.

Meditation er fantastisk og kan skabe overskud, healing, ro og spirituel indsigt 

Du skal først ønske det, sætte intentionen, planlægge dine actionssteps og når så du er kommet i gang, skal du holde fast.

Hvis du gerne vil i gang med at meditere  – og holde fast i det, er det vigtigste at du starter med at lægge en plan for, hvordan det skal lykkes, så du får skabt en vane der kan lade sig gøre at udføre og så du kan få det det resultat du stiler i mod, uanset om det er ro i dit tankemylder, at blive en bedre udgave af dig selv eller indre velvære.

Nogle mennesker har nemt ved at tilegne sig nye vaner, de beslutter sig ganske enkelt for, at det er det, de vil og så gør de det.

For de fleste af os, er det ikke tilfældet, der skal planlægning, beslutsomhed og stædig vedligehold til for at nå til målet.

5 simple trin til at skabe en meditationspraksis der holder

Lækkert stemningsfyldt ydre – så kommer den indre ro nemmere

På den lange bane vil du kunne meditere og finde ind i din egen stille kerne, når der er uro omkring dig, det er bare de færreste der synes det er fedt med støj rundt om sig, når de starter op.

Find et hyggeligt sted du kan sidde, måske med et tændt stearinlys eller, nogle krystaller og lidt skind. Fyld stedet med ting der giver dig en god stemning og energi.

Du kan selvfølgelig også meditere i toget på vej til arbejde eller hvor det nu er muligt for dig.

Ofte giver det noget rituelt og stemningsfyldt, at gøre det et sted, hvor der er  rart at være og en god energi.

meditationFind et fast tidspunkt til meditation hver eneste dag

Det kan være en rigtig stor hjælp, når du skal starte en meditationspraksis, at du finder et tidspunkt, hvor du kan hver eneste dag.

 

 

.Modtag min e-bog med Restorative Yogastillinger – Helt kvit og frit

Name:

Email:

Du kan meditere som det allerførste om morgenen. Det kræver ikke andet end at du sætter vækkeuret det antal minutter tidligere som du gerne vil meditere. Når vækkeuret ringer skal du blot trille ud af din seng og finde hen til din meditationspude eller stol. Fordelen her kan være, at der er mere ro i huset, hvis du bor sammen med andre og at du får det gode fra din meditationspraksis med ud i din dag.

 

 

Jeg mediterer, som det allersidste jeg gør, inden jeg går i seng. For mig fungerer det bedre at sidde 20-30 minutter inden sengetid end at skulle tidligere op for at meditere om morgnen.

 

Når du har fundet det tidspunkt du skal meditere, så skriv det i din kalender – hver eneste dag, mange uger frem.

Start stille og roligt

5 minutter til at starte med er faktisk ok og giver dig større chance for at få succes med at etablere en fast meditationspraksis end hvis du kaster dig ud i, at skulle sidde 30 minutter fra start. De fleste kan sidde 5 minutter 1-2 gange om dagen og få en god oplevelse med det. Ønsker du at sidde længere, sætter du bare stille og roligt tiden op til den er som du ønsker.

Få hjælp af en meditationslærer, guidede meditationer eller mediter sammen med andre

Du får brug for support. Når man skal i gang med at meditere kan det være rigtig rart at have en teknik at holde fast i.

Meditationsteknikker er der mange af, og du skal vælge den der er den bedste for dig.

Du kan sagtens meditere alene og elske det, du kan også finde en meditationslærer, du går jævnligt hos.

Jeg underviser i meditation mandag aften og der er en helt særlig stemning i et lokale, når man mediterer sammen med andre.

Yin Yoga & Meditation (1)Fastholdelse af din nye meditationspraksis

Du har sat intentionen om at ville meditere, du har fundet et tidspunkt det passer dig at meditere på hver eneste dag. Nu skal der holdes fast. Måske skal du en gang om ugen gå til meditation for at holde fast. Måske skal du sætte telefonen til at minde dig om du skal meditere. Det kan også være, at du skal bede en fra din familie eller en af dine venner om jævnligt at holde dig op på din nye vane.

Eller måske skal du føre dagbog over din meditation.

Find den måde du nemmest bliver fastholdt og bed om den hjælp du har brug for, for at meditere. Tag herefter de steps der skal til, for at få etableret din nye sunde vane – at have en meditationspraksis.

På dage med megen uro og tankemylder

Du har sikkert et dagsprogram som de fleste andre, med masser af gøremål, distraktioner og ansvar og så er der lige de mange år, hvor du har tilegnet dig bestemte handle og tankemønstre, som måske ikke lige er med på en ny sund vane. Og dage med uro og tankemylder, hvor det er fristende at udskyde meditationen.

Gør det ikke, for det vil ofte være de dage, du har allermest brug for en meditationspraksis.

Læs også Tankemylder- Du er ikke skør, du er stresset

Erfaring med hvordan man får en meditationspraksis etableret og til at holde?

Skriv meget gerne dine erfaringer nedenfor.

Tak

Vil du have hjælp til at komme godt igang med at meditere?

Jeg har lavet en meditationskursus til dig der er ny og som har brug for at blive guidet ind i meditation.

Kurset hedder Ind i stilheden og du finder det lige her

 

Add A Comment