coaching forløb

Bliv afslappet – hvor som helst, når som helst

afspænding

Bliv afslappet

– Hvor som helst, når som helst

I løbet af vores dag er der masser af tidspunkter, hvor vi har mulighed for at slappe af og give os selv en pause.

Prøv at tænke over om du, hver eneste gang du venter på nogen eller noget på arbejdet, bruger tiden på at blive irriteret eller rastløs. Den tid kan du i stedet bruge på at blive afspændt.

Hvor mange gange i løbet af en dag oplever du, at du skal vente på at computeren skal starte op, printeren har printet, din kollega kommer og holder møde…… osv.

Tænk så over de mange gange du venter i fritiden. På børnene kommer ud af deres klasseværelse, på at din mand kommer hjem med indkøbene, på en veninde du skal mødes med…..osv.

Du forstår sikkert min pointe.

I situationer hvor vi venter, kan vi vælge mellem at irriteres og derved producere stresshormoner. Eller vi kan vælge at bruge tiden på at give os selv en pause, hvor vi lader vores krop og sind slappe af. Lader os selv op og samtidig beroliger vores nervesystem.

Forestil dig, at hver gang du står i kø i dit lokale supermarked, hvor du selvfølgelig har valgt den langsommeste kø, i stedet for at blive irriteret glæder dig over, at nu får du mulighed for at slappe af og gøre noget godt for dig selv.

Kunne det ikke være skønt?

Det kan faktisk lade sig gøre at snige afspænding ind i dagligdagen rigtig mange gange.

Sådan laver du en afspænding, mens du alligevel venter

-siddende eller stående på et par minutter

1. Stil dig med armene ned langs siden. Mærk dine fødders kontakt til underlaget. Mærk omridset af fødderne, svangen og slap så af i fødderne. Lad afspændingen fortsætte op gennem dine ben, underliv, mave, brystkasse, ryg, skuldre, hals og nakke. Mærk at hele din krop er afspændt.

2. Mærk nu dit ansigt, og slap af i ansigtet et punkt af gangen. Når du mærker at dit ansigt er afspændt, hvil et øjeblik i fornemmelsen af afspænding i din krop.

3. bring nu opmærksomheden til dit åndedræt. Tag nogle dybe indåndinger og udåndinger, langt ned i maven og mærk, hvordan du yderligere slapper af.

Jeg er sikker på, at når først du har prøvet det nogle gange, så bliver du ligeså vild med teknikken som jeg er.

Del dine erfaringer

Har du gode råd til, hvordan man kan nyde afspænding i dagligdagen, må du meget gerne skrive dine fif nedenunder.

Det er så skønt, hvis vi kan give hinanden råd og vejledning til en mindre stressfyldt hverdag

Comments

  1. Annabell K E Bruun

    Hej Mie. God idé, jeg bruger også meget tanker, du ved at de skaber en følelse og når jeg kan mærke at det er en tanke som jeg ikke kan bruge sender jeg den med “toget”, det er jo bare en tanke, smiler, alt negativt bliver vendt til noget positivt, god dag <3

Add A Comment