Din guide til Binyretræthed

Din guide til binyretræthed

Binyretræthed

Konstant træthed, udmattethed, og et energiniveau der er faldet drastisk gennem nogen tid?

Du kan, som rigtig mange andre være ramt af binyretræthed og opleve, at ovenstående er symptomer herpå

Binyretræthed er for mange ukendt på trods af, at rigtig mange danskere kan være ramt af binyretræthed.

Du kan blive ramt af binyretræthed, hvis du har problemer med hormonbalancen bl.a. stofskiftet eller igennem en længere periode har været ramt af stress. Du kan også få binyretræthed hvis du har været udsat for følelsesmæssige udfordringer f.eks ved skilsmisse, et nært dødsfald, arbejdspres og lign.

Binyretræthed er ikke sjovt og det tager tid at genvinde sin vitalitet og energi (det kan heldigvis sagtens lade sig gøre❤)

Det kan godt betale sig at passe godt på sine binyrer ved at passe godt på sig selv.

Hvad er binyretræthed?

Meget forenklet er binyretræthed (Non-Addisons hypoadreni), som navnet fortæller, trætte binyrer, binyrer der er blevet trætte af at hjernen pg.a. bekymringer, sorg, stress m.m har sendt signaler om kordisol-produktion til binyrerne, så disse tilsidst er kørt trætte.

Det betyder, at det kordisol-niveau, som vi er skabt til at have igennem dagen (højt om morgnen, lavt om aftenen), pludselig ændres til det omvendte, eller er kronisk højt eller lavt. Når binyrerne over en længere periode har været på overarbejde og er overstimulerede, begynder de at blive svagere.

I sidste ende ender de med at være så svage, at de ikke at fungerer efter hensigten, når vi har brug for det.

Når det sker begynder den binyretræthedsramte bl.a. at opleve ekstrem træthed, depressionssymptomer og manglende energi.

Ofte er binyretræthed forårsaget af stress, kronisk stress og udbrændthed, og af at binyrerne, som nævnt ovenfor, gennem længere tid har overproduceret kordisol, så der er kommet ubalance i produktionen.

Det er vigtigt i forhold til binyretræthed, eller binyre-ubalance, som man også kan kalde det, at være opmærksomhed på, at en stor del af årsagen til binyretrætheden handler om hjernekemi, altså de ting, der sker i hjernen, når vi er udsat for press og de signaler hjernen sender videre til kroppen og til binyrerne.

Binyrernes funktionBinyretræthed

Binyrerne sidder ovenpå nyrerne, i lændeområdet og er ca. på størrelse med en valnød.

De hjælper kroppen med at overleve belastninger, bl.a ved at regulere vores stresshormon kordisol.

Binyrerne påvirker centrale funktioner såsom vores kønshormoner, væv, organer og kirtler, hypotalamus og hvordan vi tænker og føler. Cellerne i kroppen reagerer efter, hvad binyrerne fortæller og det er klart, at er binyrerne trætte, så kan vi mærke det.

Binyrerne udskiller også hormoner som modvirker inflammation i kroppen, styrker immunforsvaret og styrer vores kønshormoner.

Få stress ud af kroppen med mail-kurset Tag toppen af stressen

Symptomer på binyretræthed

Der er mange symptomer på binyretræthed.

Den mest almene er træthed, en fornemmelse af at være træt og udkørt, selv efter en nat med en rigtig god søvn. Trods den konstante træthed vil nogle mennesker opleve et energiløft ved aften-tide.

Dette skyldes ubalancen i kortisolproduktionen, at niveauet ved aftentide er højt i stedet for lavt.

Det kan være svært at koncentrere sig, at huske og fornemmelsen af at hjernen ikke virker kan forekomme.

Hvor mange af nedenstående symptomer kan du genkende?

  • træthed, udmattelse og ekstrem træthed
  • vedvarende træthed trods masser af søvn
  • problemer med at komme op om morgnen
  • at komme gennem dagligdagen føles anstrengende
  • nedsat evne til at håndtere stress
  • manglende sexlyst
  • manglende livsglæde
  • større forbrug af stimulanser såsom kaffe, slik og lign. indholdende sukker eller koffein
  • koncentrationsbesvær
  • hukommelsesbesvær
  • dine tanker virker uskarpe
  • svimmelhed, særligt bimler det for dig, når du rejser dig op hurtigt
  • ingen energi
  • manglende glæde eller entusiasme  ved ting der normalt ville give disse følelser
  • mild depression
  • lavt blodsukker og forværring af dine symptomer, hvis du springer et måltid over
  • Længere tid om at komme over sygdom og infektioner end normalt
  • svært ved at komme sig over traumer
  • stor trang til salte fødevarer
  • allergi
  • nedsat produktivitet
  • vejrtrækningsbesvær, hjertebanken
  • uforklarlig vægtøgning
  • større irritation
  • dykker  helt ml. ca 15.00-16.00, men oplever at du får mere energi efter kl. 18.

Hvis du kan nikke genkendende til en stor del af ovenstående symptomer er du højst sandsynligt ramt af binyretræthed.

Kan du kun genkende enkelte af ovenstående symptomer, så tag dig godt af dine binyrer alligevel, så du når at fange en evt. binyreproblematik, inden den udvikler sig.

Dine binyrer fungerer ikke som de skal og du er nødt til at lave livsstilsforandringer for at få det godt igen.

Heldigvis kan du godt helbrede din binyretræthed, ved at give dem hvile til at komme sig og ved at lave livsstilsændringer, kan du blive frisk og energifyldt igen.

Se hvordan længere nede i teksten.

Faktorer der påvirker binyrerne

  • skilsmisse
  • længerevarende stress
  • bekymringer f.eks. økonomiske bekymringer og følelsesmæssige belastninger
  • manglende afslapning og pauser
  • kaffe, koffein
  • angst
  • infektioner, allergier
  • mangel på motion eller overdreven motion
  • infektioner, astma og allergi
  • belastende arbejdsforhold
  • for stort forbrug af alkohol
  • kontant pres eller kriser hjemme eller på arbejdet

Binyretræthed kan komme af et enkelt traume, men ofte skyldes binyretræthed stress. Det at vi har en stressende livsstil og derved længerevarende stress. Her vil binyretrætheden og dens symptomer stille og roligt komme snigende og du opdager måske først, at du har en binyreproblematik, når du er sent hende i forløbet.

Binyretræthed og lægen

Med ovenstående symptomer er det naturligt at gå til lægen Og det skal du også gøre! Om ikke andet så for at få vished for, at du ikke fejler noget andet.

Der er heldigvis flere og flere læger der anerkender binyretræthed, som en lidelse også selv om det ikke er den livsstruende Addisons sygdom, man lider af.

Desværre hører jeg stadig ugentligt om læger, der overser at deres patient, går rundt med en binyreproblematik og binyrer, der ikke virker helt så optimalt, som de skal.

Heldigvis kan du ved test (skriv til mig på kontakt@miefabricius.dk, hvis jeg skal bestille en til dig) hurtigt selv finde ud af, om du lider af binyretræthed og du kan også via nedenstående livsstilsændringer opleve en bedring af din tilstand.

Har du flere af ovenstående symptomer,kan du med stor fordel gå i gang med stresshåndtering og en forkælelse af binyrerne, så du giver dem, så optimale betingelser som muligt for at fungere tip top igen.

Har du binyretræthed?

Hvis du kan genkende en del af ovenstående symptomer har du højst sandsynligt binyretræthed. Måske genkender du så mange symptomer og du er næsten 100 % sikker på, at det er det, der er galt med dig.

Men du kan også foretage en test, hvis du har brug for at blive helt sikker.

Du kan selv teste, om du har binyretræthed ved at lave en spyttest. Spyttesten viser, hvordan dit kortisol niveau er henover dagen.

Jeg kan bestille testen til dig, og hjælpe dig med, at læse resultatet.

Få hjælp NU – kom af med din stress og få healet dine binyrer med mit Holistiske Stressbehandlingsforløb.

Behandling af binyretræthed

Hvis du er ramt af binyretræthed skal der en indsats til, for at blive frisk igen – og masser af tålmodighed, for det tager tid.

Du skal ændre på nogle vaner og kan med fordel lave nedenstående livsstilsændringer.

Det kan virke uoverskueligt, eftersom der ingen energi er, men start med små skridt og måske som det vigtigste giv dig selv masser af ro.

  • Tillad dig selv at hvile alt det du har brug for. Din krop fortæller dig, at du er træt, så tillad dig selv at være træt. Sæt dig i sofaen, måske i flere uger og læs i bøger eller se tv (du orker højst sandsynligt ikke meget andet)
  • Spis salt i maden, saltmandler o.lign, hvis du oplever øget trang til salt.
  • Drop kaffe, cola, chokolade og grøn te der alle indeholder koffein, der belaster binyrerne.
  • Drop al hård motion, når du dyrker motion belaster du kroppen og en lang løbetur, hvor du presser dig selv gør meget mere skade end gavn. Du skal nok komme til at dyrke motion igen, når dine binyrer har det bedre. Lav i stedet blid yoga og gå små ture. Når din krop ikke længere er så træt, kan du øge motionsmængden, men gør det langsomt for at undgå tilbagefald.
  • Spis lakrids, rålakridspulver kan du blande i din morgen smoothie eller du kan drikke lakridsrodste (vær obs p lakrids hvis du lider af for højt blodtryk)
  • Spis mad med masser af grønt, hele frø og kerner, kød og sunde olier, såsom hørfrøolie og sesamolie. Vær opmærksom på, at du får noget af det hele ved alle dine måltider. Du må endelig ikke springe kulhydraterne over, binyrerne har brug for dem. Prøv at vente med at spise dine kulhydrater til efter kl. 15.
  • Indtag urten ashwanganda hver dag. Den gør dig stærk som en hest. Indtag også gerne vitaminpiller af god kvalitet. Se nedenfor.
  • Bliv opmærksom på, hvad der gjorde, at du fik binyretræthed og se, om du kan ændre på noget af det. Det er vigtigt i helbredelsen af binyretræthed, at du sikrer dig, at de gentagne områder der har belastet dig, bliver ændret.
  • Meditation og masser ro er et must ved helbredelsen af binyretræthed.

Få hjælp til at få stressen ud af kroppen med mit mail-kursus Tag toppen af stressen.

Find det lige her

Jeg spiser og anbefale Multhi There (iron free) – link på vej

Ashwaganda – Link på vej

Og kurset Kom godt i gang med meditaition der hjælper dig der er ny indenfor meditation.

Mere info om binyretræthed?

Jeg kan anbefale bogen Binyretræthed af James L Wilson. den er rigtig god som en håndbog hvis du har mistanke om, at du lider af binyretræthed. Læs den hvis du vil blive meget klogere på binyretræthed.

Det tager tid at komme sig over binyretræthed, men det kan heldigvis godt lade sig gøre.

Jeg kan hjælpe dig.

I mit Holistiske Stressbehandlingsforløb har jeg fokus på, at heale dine binyrer samtidig med, at du skridt for skridt får stressen ud af kroppen. Jeg er uddannet indenfor hormonterapi, stresshåndtering og funktional medicine, så jeg hvad der god forkælelse af trætte binyrer.

Jeg har haft binyretræthed

Jeg har selv været alvorligt ramt af binyretræthed. Så alvorligt, at jeg måtte sygemeldes fra arbejde og lå på sofaen i ugevis uden den mindste smule bedring.

Du kan læse hele min historie om binyretræthed og vej til helbredelse her

Del dine erfaringer om binyretræthed

Du er meget velkommen til at skrive om dine symptomer, oplevelser eller helbredelse af binyrerne i nedenstående kommentarfelt.

Det er så dejligt, hvis du vil dele dine erfaringer og oplevelser med os andre.

Kram Mie❤

 

Comments

  1. Leslie Dorson

    Hej Mie,

    Jeg er nu endelig ved at komme på sporet af hvorfor jeg er så gennem-tæske-træt hele tiden og min tese blev bekræftet, da jeg læste din personlige historie om binyretræthed. Jeg er lige kommet ud af en længerevarende periode med massiv og alvorlig stress og selvom den psykiske komponent med mange bekymringer o.s.v videre er bedre, er jeg nu ramt af så invaliderende træthed at jeg bogstavelig talt slæber mig igennem dagen. På de dårlige dage føles det som en kraftanstrengelse bare at holde en bog, ja nærmest at holde min tandbørste og jeg kan ikke gå langt i byen uden at jeg skal hjem og hvile mig. Jeg har virkelig også hjernetåge, føler heller ikke at jeg kan tænke klart overhovedet, taber tråden i samtaler og kan ikke læse. Nu har jeg bestilt en test fra Nordic Clinic, for at få min tese bekræftet og skal desuden have taget en masse blodprøver for at finde ud af, om jeg også har lavtstofskifte. Du siger at du spiste/spiser efter en binyre/kortisol healende kost og den tror jeg også vil gøre underværker for mig. Hvor finder du god inspiration til opskrifter? Jeg har desuden lige bestilt din mirakelurt;) Jeg håber meget på at høre fra dig! Vh Leslie

    1. Kære Leslie

      Tak for dit spørgsmål.

      Længerevarende stress er nærmest lige så skadeligt for kroppen, som rygning er. Hvilket bare er endnu en rigtig god grund til, at få hjælp til at få stressen ud af kroppen af en dygtig stressbehandler
      .
      Så godt du har fået hjælp til at få stressen ud af din kroppen.

      Det lyder som om, din krop har brug for rigtig megen hvile, restitution og genopbygning igen. Mange tror det er gjort med at få stressen ud af kroppen, men har stressen varet længe, vil der være en periode, hvor kroppen skal genopbygges, hvilket er noget af det jeg har rigtig stort fokus på, med de stressramte klienter jeg har i Individuelle stressbehandlingsforløb.

      I første omgang, er det ikke de store kostforandringer der skal til, fordi man sjældent har overskud til det, når man har binyretræthed. Det er stresshåndtering og restitution.

      Når energien begynder at vende tilbage kan man være mere opmærksom på at få indtaget sunde olier, gode proteiner og grøntsager og gode kulhydrater. Gode grøntsagssupper og hønsekødssupper kan være gode, ligesom nogle kan have glæde af Bone Broth. Det er svært, at give en præcis kostvejledning her – det krævet at vi ses, så jeg ved, at det er de helt rigtige anvisninger jeg giver.

      Lakridsrods-te og rooibos-te vil det være en rigtig god ide at drikke for de fleste.

      Og så ville jeg undgå sukker. Kaffe og grøn te er det også en god ide, at holde sig fra, når man skal komme sig efter binyretræthed, da begge går lige i binyrerne og virker som om, der er en stresspåvirkning, hvilket belaster binyrerne yderligere.

      Jeg håber, du kan bruge mit svar.
      Kærligst Mie

Add A Comment