Juleferie uden stress

Din guide til vinter velvære

Din guide til vinter velvære 

Er vinteren for dig lig med forkølelse, influenza, sløvsind og måske nedtrykthed?

Sådan behøver det heldigvis ikke at være.

Skru op for hyggen,  tænd et par stearinlys og slæb dynen med ind i sofaen. Gør det der nærer DIG og boost så dit immunforsvar, din fysiske styrke og din fordøjelse med nedenstående tips fra Ayurvedaen.

Med enkle rutiner fra den Ayurvediske tradition kan du forbedre dit immunforsvar og dit generelle vinter velbefindende.

Vores år er delt op i cyklusser. Under hver cyklus og årstid har vores kroppe og sind forskellige behov alt efter, hvordan klimaet er.

Hvis du ønsker at holde dig sund om vinteren, kan det være en rigtig god ide, at være et skridt foran årstiden og i god tid begynde, at forberede dig på den kolde og fugtige årstid som vinteren ofte er.

Du forbereder dig bl.a. til vinteren ved hjælp af sunde efterårsrutiner.

Er det allerede vinter og kan du ikke nå at forberede dig via efteråret, så fortvivl ikke, du kan sagtens gå direkte til dine nye vinterrutiner og opleve større vinter velvære.

Ayurvedaens syn på vinter velvære

Indenfor Ayurveda handler det altid om at skabe balance i tingene. Er der meget fugt kan mere tørhed skabe stabilitet, ligesom varme kræver kulde osv. Kommer der for meget af en ting, oplever vi gener eller kommer i ubalance.

Om vinteren dominerer doshaen Kapha. Kapha akkumulerer med fugt og kulde. Fugt forværrer Kapha, så for at holde kapha i balance, skal du i det omfang det er muligt, skære end på fugt og kulde. Det kan virke svært i det danske vinterklima, hvor der ofte er mange fugtige og kolde dage, men du kan ved hjælp af dine vinterrutiner balancere kapha og derved opnå mere velvære og sundhed gennem vinteren.

Når kapha er i balance vil du opleve styrke, vitalitet og stabilitet. Kapha i ubalance resulterer i sløvhed, utilpashed, energistagnering i ledene, vægtøgning og mindre emotionel balance. 

Vata kan også have en tendens til, at komme ud af balance i de lange kolde måneder, så fortsæt endelig de rutiner fra efterårsrutinerne, der bringer vata i balance.

Du kan, med gode vinterrutiner, opleve velvære gennem hele vinteren.

Ayurveda urter

Ayurvedisk vinter velvære og vinterrutiner – I love it!

  • Start med en god og varmende morgenrutine
  • Sov gerne længere om vinteren. Det virker rent faktisk foryngende at blive lidt længere tid i sengen.   Vær gerne lidt tid om at stå op.
  • Børst tænder og oil pulling hvor du gurler munden med varm sesamolie.
  • Giv dig selv, samtidig eller herefter, en selvmassage med dejlig varm sesamolie eller kapha olie, hermed varmer du dine led og bliver dejligt afslappet. Lad olien sidde så længe det tager den at blive absorberet og tag herefter et brusebad.
  • Lav åndedrætsteknikker gerne Nadi Shodana. Hvis du kender teknikken Kapalabhati kan den være med til at producere varme i din krop. Vigtigt lær Kapalabhati af en erfaren udøver.
  • Drik kogt vand tilsat ingefær og citron. Ingefæren varmer dig og hjælper din fordøjelse.
  • Dyrk yoga, gerne varmende solhilsner og lav ligeledes stillinger, hvor du åbner brystkassen samt blide bagoverbøjninger.
  • har du brug for et energiløft og for at få styrket dit immunforsvar yderligere kan du tage 1 ts Chawanaprash om morgnen.
  • Klæd dig varmt på.
  • Spis varm nærende mad, gerne sunde vegetariske gryderetter der er lette at fordøje og drik gerne varmt kogt vand gennem dagen for at fjerne ophobede toxiner.
  • Drik gerne et glas rødvin (gerne varmet op) under eller efter aftensmaden maden.
  • Mediter

oil pulling

“For mig er vintertiden det samme som ekstra hyggetid. Det er skønt at sidde i sofaen og se gode film, spise lækker nærende mad, hygge med familie og venner og gå lange ture i den smukke natur. Og så er restorativ yoga altid en god redning, hvis vinteren byder på sygdom og utilpashed.”

Rigtig god fornøjelse med dine nye sunde vinterrutiner og med større velvære gennem din vinter

Kan du hjælpe med flere gode råd til en sund og skøn vinter med masser af velvære og Wellness?

Skriv gerne dine råd og forslag i kommentarfeltet nedenunder.

Namaste og tak, Mie (hi, hi, må vist hellere få taget et mere vinteragtigt billede)

Mie Fabricius

 

 

 

 

Add A Comment