Efterårsrutine – Efterår med et selvkærligt boost

Efterårsrutine –  Efterår med et selvkærligt boost

Efteråret er en tid på året, hvor vi skifter fra den varme tørre sommer til en årstid med mere fugt, kulde, blæst og mørke.

Samtidig er efteråret en forberedelse på den vinter, der snart er på vej.

Jeg elsker efterår. Især de smukke efterårsdage med fantastiske farver og naturens dufte som på en eller anden måde virker mere intense om efteråret og som jeg nyder på mine daglige gåture.

Samtidig kan jeg godt lide de dage med dårligere vejr (når jeg altså er indenfor), fordi de inviterer til at sætte sig i sofaen med te, en god bog eller en film i selskab med mine børn.

efterårsrutine

Ayurvedaens syn på en efterårsrutine

Indenfor Ayurveda er ideen, at hver årstid har sit kerneområde, hvor man kan være ekstra opmærksom på sin sundhed og hvor man skal stræbe efter at holde sig i balance.

I efteråret kan vores dosha vata nemmere komme ud af balance og det er derfor vigtigt, at fokusere på efterårsrutiner, der holder vata i balance.

Det gør du bl.a. med nedenstående Ayurvediske råd.

  • Stå op kl. 7 og nyd den stille morgenstund. start gerne dagen med 10 minutters meditation.
  • Oil-pulling – gurl munden i lun sesamolie. Det lyder måske mærkeligt, men ikke desto mindre er det en sund måde at balancere vata på og som ekstra bonus, styrker du også dine tænder og din mund.
  • Selvmassage med varm sesamolie inden dit morgenbad.
  • Dup en æterisk olie med en tung duft på det tredje øje.
  • Lav åndedrætsteknikken Nadi Shodana, som styrker dit kredsløb
  • Yoga – hav ekstra fokus på at udføre øvelserne langsom og med fokus på din vejrtrækning.
  • Varm mad som vegetariske gryderetter og supper er nærende mad der styrker fordøjelsen.
  • Du kan foretage en Ayurvedisk udrensning med enkel afgiftende kost, masser af hvile og pause fra medietoxiner.
  • Du kan vælge at tage et tilskud af urten aswagandha, hvis du føler dig stresset eller at dit immunforsvar har brug for et ekstra boost.

oil pulling

Implementer dine nye vaner

Ofte går vores nye vaner i vasken, fordi vi vil for meget på en gang. Ønsker du mere ayurveda i dit liv og ønsker du at fastholde de gode vaner, så vælg et par af ovenstående forslag ud og integrer dem i din efterårs-dagligdag. Når det går godt, kan du implementere lidt flere, måske bliver det allerede i år, måske bliver det først næste.

Ayurveda urter

Efterårsyoga

Hvis du tilrette lægger din yogapraksis efter årstiden er efteråret tiden til at udskifte den mere dynamiske praksis med en praksis der er mere groundene. Du kan sagtens fortsat løfte energien i din praksis med bl.a. bagoverbøjninger, men prøv at tænke på at få lidt mere fokus på grounding og jordforbindelse. I sommerhalvåret dyrker jeg gerne astanga yoga næsten hver dag, men når efteråret kommer introducerer jeg lidt mere Yin Yoga i min praksis og kan f.eks have 3 dage med astanga yoga og 2-3 dage med Yin yoga. Prøv dig frem, men vær opmærksom på, at din praksis og de yogastillinger du vælger skal tilpasses dig og din krop i den årstid du er i, hvis du ønsker den bedst mulige overgang mellem sæsonerne.

Giv kroppen supplerende tilskud.

Med efterårets kommen kommer der også mere kulde og flere våde og fugtige dage. Det skal kroppen vænne sig til. Når årstiderne skifter kan jeg godt lide at understøtte skiftet og min krop med Elderberry Syrup fra Pukka. og jeg tager også altid lige et kig på mine kosttilskud for at se, hvor jeg kan justere.

Du kan købe Elderberry Syrup her 

magiske tempelMere Efterårspleje med Ayurveda i Medlemsklubben Magiske Tempel

Du finder Magiske Tempel her

Jeg ønsker dig det bedste smukkeste efterår

Mie

 

 

 

 

Mie Fabricius

Del dine vaner og oplevelser

Du er meget velkommen til, at dele dine efterårsvaner eller oplevelser med ovenstående. Det gør du i kommentarfeltet nederst på siden.

1000 tak♡

 

Add A Comment