stresset mand 4 tegn og gode råd du bør kende

Har du en stresset mand? 4 tegn og gode råd du bør kende

En stresset mand er et af de mest fascinerende mennesker, jeg nogensinde har mødt.

Sagde ingen kvinde nogensinde….

 Så hvad kan du gøre, når du møder eller er i et parforhold med en mand, der er stresset?

Hvad bør du være opmærksom på og hvad kan du med fordel sige til ham?

Det, og mere, vil min dygtige stresscoach kollega Kenneth Thulesen (det er ham den skønne fyr, du ser her til venstre) give dig indblik i i nedenstående artikel.

God fornøjelse, Mie

Hvorfor er det så skide svært at trænge igennem til en stresset mand?

Det her spørgsmål er nok det spørgsmål jeg får og har fået allerflest gange i de 5 år, hvor jeg har arbejdet med stressede mennesker.

For er der noget vi mennesker rent faktisk gerne vil, uanset hvad samfundet ellers kan virke som om…

Så er det at hjælpe hinanden.

Og jeg oplever ofte, at kvinder rigtig gerne vil hjælpe deres mand, hvis de kan mærke han er stresset.

Jeg starter her med at synliggøre, hvordan det kan se ud, når du møder en stresset mand, og længere nede i artiklen, vil jeg binde det sammen til svaret på, hvorfor det er så skide svært at trænge igennem til en mand, der er stresset.

En stresset mand har aktiveret alle sine forsvarsmekanismer

stresset mand

Og de er altså ikke nemme at trænge igennem, vil jeg gerne medgive dig. 

Faktisk kan de være meget ubehagelige at blive udsat for.

For når en mand har aktiveret sine forsvarsværker, så vil du højst sandsynligt møde flere af nedenstående adfærdsmønstre.

 
  • Manden siger INTET, kommunikerer intet.
    Det her er en klassisk reaktion fra os mænd. Vi bruger denne metode ret ofte og det bunder i et nervesystem, der kører på nødprogram. Når vi kører på nødprogram, så er vi ikke designet til at skulle kommunikere med omverden. Vi er designet til at handle på det, der truer os. Hvilket basalt set er det, vi tror der sker.

    Vi er designet til at flygte, hvis vi ikke kan overvinde denne imaginære trussel.

    Så hvis nogen spørger os om noget vi ikke kan svare på, fordi den rationelle tænkning er slukket, så lukker vi ned for kommunikationen.

  • Manden flygter, hvis ikke fysisk så mentalt.
    Skulle vi nu blive mødt af nogen eller noget, der fastholder os i krav eller ønsker. Altså nogen der bliver ved med at henvende sig… ja så flygter vi.

    Der er ikke sikkert, at vi spurter ud af døren, det kan lige så godt være, at vi bare slukker for hørelsen og sender tankerne langt langt væk fra den situation, vi står i.

    Det er en fantastisk og helt naturlig forsvarsmekanisme, som kommer i fuldt flor, når vores nervesystem er presset i bund.

  • Manden øger mængden af udefrakommende stimuli.
    Og dem findes der rigtig mange af i vores samfund.

    Det kan være at den stressede mand spiller online computerspil.
    Det kan også være, at vi snupper os lidt ekstra alkohol.
    Det kan sagtens ske, at vi øger mængden af tobak.
    Der kan også være et øget  forbrug af smertestillende medicin
    Der kan sagtens være forbrug af porno

    Uanset hvad der bliver brugt af midler, så er det blot et forsøg på at bringe fokus væk fra det, der belaster os så meget, at vi ikke kan overskue konsekvenserne af det.

    Det er simpelthen bare et middel til at fjerne fokus. Det er et desperat forsøg på at komme ud af kroppen og i særdeleshed sindet, hvor der, når man er en stresset mand er totalt kaos.

Så hvis du oplever nogle af de her måder at flygte på hos en mand du kender kan det sagtens tænkes, at han er meget belastet af stress

 

stresset mand disse tegn skal du kende

DGS syndromet du skal kende hos en mand

De Gule sedler Syndrom, er en klassiker inden for mennesker, der er på vej til at blive stresset.

For noget af det, der forsvinder ret tidligt, når en mand er på vej til at blive stresset er evnen til at multitaske. Altså evnen til at huske flere ting eller gøre flere ting på samme tid.

Og nu er vi tilbage ved vores nervesystem, som er designet til at få os til at overleve for enhver pris.

Det betyder så, at hvis vi står i en situation, oftest på jobbet men også i hjemmet, hvor der kan være høje krav fra venner, familie, børn og vores partner.

Så vil vi gøre hvad som helst for at leve op til disse forventninger.

Hvordan gør vi det? Det gør vi ved at løse de opgaver, som vi har ansvaret for. 

Det gør vi ved at være det en mand ”BØR” være, nemlig ham der kan klare alt uanset hvad.

Så vi starter fra toppen af den lille gule blok med post it´s og så begynder vi at bygge to do lister.

Helt normalt desværre.

Så har du en der gør stort brug af post it’s eller to do lister, kan du godt på på opdagelse efter, om der er andre tegn på, at han er en stresset mand. 

 

 

Samarbejdet på jobbet er en markør for en mand med stress

En mand der er stresset har, som jeg nævnte tidligere, svært ved at kommunikere og når vi så krydrer det med en empati der stille og roligt forsvinder i takt med at stressbelastningen stiger, så har vi en god cocktail til samarbejdsudfordringer.

Vi ryger lige ned i den fysiske og mentale tilstand, der former sig, når vi er under påvirkning af stresshormonerne adrenalin og kortisol.

For de hormoner påvirker, over tid, forskellige centre i vore hjerne. Specifikt amygdala, som er centret for frygt og angst mm. Og så hippocampus som er vores center for lykke, empati og udvikling.

Når vi udsættes for de her hormoner, så vokser amygdala og hippocampus skrumper

Helt fysisk.

Helt naturligt når vi udsættes for disse hormoner.

Det betyder at vores empati svinder ind. Naturen har jo ikke designet os til at være empatiske over for den fjende, der truer os. (Og det er altså det som hjernen tror at der foregår)

Det nytter ikke noget at have medfølelse over for den, vi forsøger at slå ihjel eller flygte fra.

Det spiller altså ind i vores moderne samfund.

Hvilket kommer til udtryk som en manglende evne til at samarbejde med andre mennesker.

Mange mænd har simpelthen svært ved at se andre menneskers synspunkter, når de bliver stressede

 

En stresset mand bliver fartblind

Du kører 130 km/t på motorvejen og når du kører af, og kun må kører 50 km/t så kan det være svært at mærke den fart du kører med.

Det er lidt det samme der sker i en mand der er stresset.

”jeg skal bare lige”

”Det kan jeg lige nå, hvis”

Er sætninger du ofte vil høre fra en mand der er ved at blive fartblind. En mand der er belastet af stressbelastninger.

Kan du huske at jeg nævnte det her med at en mand simpelthen ikke er programmeret til at give op. Ikke er programmeret til at sige fra.

Det kommer meget til udtryk her.

Arbejdet vælter med udfordringer, opgaver og stressbelastninger

I hjemmet er der partner, børn, hus, have, bil, fritid mm.

I hverdagen er der alle de praktisk opgaver.

Det er så at sige blevet hverdag med en alt for stor mængde af stressbelastninger. Og nu spiller hjernens neuroplastiske evne ind.

Det er hjernens evne til at tilpasse sig det miljø, vi sætter den i.

Og når det er blevet hverdag med en (ALT FOR) stor mængde stressbelastninger, så vender hjernen sig til det. 

Den bliver så at sige fartblind.

Det er ikke sundt for en mand med stress.

Det gode er, at vi kan bruge den selvsamme neuroplastiske evne til at arbejde for os, når vi skal standse denne stressbelastning.

Derfor er det så svært at trænge igennem til en mand der er stresset

Når vi smider alt det her i gryden og koger det sammen… Så begynder det måske at give mening, hvorfor føles så svært at trænge igennem til en mand, der er stresset.             

Jeg indrømmer gerne, at når der går en mand ind af min dør og jeg kan mærke hans stressrespons kører på fuld skrue, så skal jeg virkelig på arbejde for at trænge igennem alle disse dynamikker.

Så hvad kan du som partner eller pårørende gøre for at hjælpe din mandlige bekendte eller din mandlige partner. Det vil jeg prøve at komme med bud på her.


Du har nemlig en stor fordel.

  1. Kommunikation
    Ærlig og kærlig kommunikation er et fantastisk middel. Sig hvad du ser, sig hvad du oplever og gør det fra en position, hvor du udviser empati, rummelighed og kærlighed til den mand, du taler med.Et godt råd er at have en plan for hvad du gør, hvis du kommer igennem til ham, og han gerne vil have hjælp.
  2. Anerkendelse
    Anerkend den mand du taler med. Han er inde bag ved forsvarsmekanismerne, følsom og klar til at blive anerkendt og rummet. Så anerkend ham i at det er okay at det er svært. At det er okay at det gør ondt.
  3. Neutral
    Snak med ham fra et neutralt sted. Med det mener jeg, at når man taler med en mand, der er under stor stressbelastning. Så kan han godt komme til at sige ting til dig, der får dig til at føle dig utilpas.
    Igen har vi med en kraftig forsvarsmekanisme at gøre, og når du taler med ham fra et neutralt sted. Så lader du dig ikke påvirke af det som  han siger til dig. Heller ikke selvom det gør ondt.

Det er aldrig for sent at få hjælp til en mand der er stresset

Det kan godt virke sådan og specielt hvis du er mand og sidder lige nu med tanken at…

”Shit det her er jo mig… Gad vide om jeg er stresset”

Eller hvis du er partner til en mand og du sidder og tænker…

”Åhhh nej hvad gør jeg nu”

 

Hvis du er stresset eller kender en stresset mand, så er mit største råd åt få hjælp. 

Kom ud af døren til en professionel psykolog med speciale i stress eller en find stresscoach, der med konkrete værktøjer kan hjælpe dig/din mand af med stress.

Mange varme hilsner

Kenneth Thuleselsen

Ønsker du at læse mere fra Kenneth, ønsker du hans hjælp eller et godt råd, er du altid velkommen til at ringe eller skrive til ham.

Du kan også læse flere gode tekster om stress og mænd og stress på Kenneths  hjemmeside kenneththulesen.dk

 

Add A Comment