Hjemmelavet mandelmælk

Hjemmelavet mandelmælk, nemt, sundt og lækkert

Hjemmelavet mandelmælk

Jeg er fuldstændig vild med mandelmælk – altså den jeg selv laver.

For et par år siden droppede jeg mælkeprodukter (med undtagelse af smør), fordi jeg har det meget bedre i kroppen, når jeg ikke spiser eller drikker mælkeprodukter.

Nu er jeg helt vild med hjemmelavet mandelmælk.

Jeg elsker espresso med lidt mælk i og når jeg nu ikke har lyst til mælk, så må jeg finde på noget andet.

I starten brugte jeg soyamælk blandet med soyapiskefløde (mums), men da det ikke er en god ide at indtage soya, når man har for lavt stofskifte, som jeg har, måtte jeg finde på noget andet.

Jeg købte mandelmælk, men det smagte bare ikke helt så godt og jeg nød ikke helt så meget min kaffe, som jeg gerne ville.
Jeg gik meget lang tid og overvejede at lave min egen mandelmælk, men troede det var besværligt. Lige indtil en tidligere kollega fortalte mig, hvor nemt hun lavede mandelmælk.

Siden er mandelmælk noget jeg altid har i mit køleskab.

Opskriften får du her og den smager super.

Hjemmelavet mandelmælk

Sådan laver du hjemmelavet mandelmælk

Ingredienser:

Mandler ca. 1-2 dl
Vand til i blødsætning
Vand (en halv liter, måske lidt mere )
En knivspids vanillepulver

Fremgangsmåde:

Sæt mandlerne i blød natten over

Put mandlerne og lidt vand i blenderen, blend.

Put resten af vandet i blenderen og tilsæt vanillepulver

Blend et par minutter

Si mandelmælken så du får pulpen fra

Opbevar mandelmælken i en glasflaske

Holdbarhed 2-3 dage i køleskab (jeg synes den er bedst på første og anden dagen)

Rigtig god fornøjelse med at lave hjemmelavet mandelmælk.

Sådan bruger du hjemmelavet mandelmælk

Du kan bl.a. bruge mandelmælk i kaffe, så har kaffen nærmest en medicinsk virkning (men hvis du vil have den virkning af kaffen, skal du altså maks drikke 1 kop kaffe dagligt), i smoothies, bare som drikke, grød lavet af chiafrø og mandelsmælks latte.

Mandelmælk

Dette skal du være obs på, når du laver hjemmelavet mandelmælk

Begynder du at bruge mandelmælk dagligt i stedet for alm. mælk skal du være opmærksom på, at du ikke pludselig får for mange mandler. Spiser du mandler som snacks, drikker mandelmælk, putter mandelmælk i smoothies, spiser raw bars m. mandler, eller bruger mandelmel i din bagning, så kan du risikere, at få for mange mandler. Du skal altså passe på med ikke at overeksponere dit indtag af mandler, men holde indtaget på et fornuftigt niveau.

Det er muligt at lave mælk på cashew nødder, solsikkekerner, hampefrø og du kan også bruge kokosmælk.

 

Du kan også bruge pulpen fra din hjemmelavet mandelmælk

Du kan sagtens bruge mandelpulpen, altså det der er tilbage, når du har siet væske fra. Jeg bruger den ofte som tærtebund.

Lækker glutenfri tærtebund

Ingredienser:

100 gr. smør, pulpen fra din hjemmelavet mandelmælk, 1 dl. blendede valnødder, 1 ts. salt. Mere mandelmel eller blendede valnøddekerner, hvis der er brug for det.

Fremgangsmåde:

Bland ingredienserne. Læg tærtebunden i et tærtefad og bag i 15. min. Put herefter dit ønskede fyld i tærten og bag videre i 25-30 minutter.

Du kan købe mandelmælk, hvis du ikke har tid og mulighed for at lave den selv

Du kan sagtens købe mandelmælk og det gør jeg, når jeg er på ferie uden min blender og derfor ikke kan lave mandelmælk.

Jeg har dog endnu ikke fundet den helt optimale mandelmælk, enten er den sødet med sirup og det gør den efter min smag alt for sød, eller også smager den på en eller anden måde lidt støvet. og det er svært at nyde sin kaffe, når den smager støvet.

Hvordan bruger du din hjemmelavet mandelmælk og har du ideer til, hvad man kan bruge pulpen til?

Så må du meget gerne skrive det i kommentarfeltet nedenfor, så andre kan nyde godt af dine ideer.

Tak, Mie

Mie Fabricius

Add A Comment