Online kursus i meditation

Sådan kommer du i gang med meditation

Sådan kommer du i gang med meditation

-Guide til dig der vil i gang med meditation

Har du længe gerne ville i gang med at meditere, men ved du ikke rigtig, hvordan du skal komme i gang? Eller har du forsøgt dig flere gange, men er hurtigt stoppet igen?

Jeg har lavet en guide, så du nemt og enkelt kan gå i gang med at meditere. Har du brug for yderligere hjælp, kan du se nederst på siden hvordan.

Meditation og mindfulness har rigtig mange gode egenskaber, så det kan for mange være en rigtig god ide,at begynde at meditere og leve sit liv mere mindfuldt.

sådan kommer du i gang med meditation

Hvorfor meditere?

Meditation lærer os at være tilstede i nuet, at slappe af og hjælper os til at koncentrere os bedre. Med en daglig meditationspraksis bliver vi gladere, mere velafbalancerede og mere produktive. Og så kan meditation forebygge stress, depression og angst.

Det bedste ved meditation er, at det er muligt, at gøre det nærmest når som helst og hvor som helst.

Du kan altså meditere lige når det passer dig.

Når du mediterer tager du en pause fra hverdagen, sidder stille og finder, måske over tid, ind til kernen af dig selv. Ofte er meditation omgivet af mystik og af ideen om, at det kræver hårdt arbejde. Det kan det også være. Nogle mennesker har svært ved at finde roen, og kan have svært ved at sidde stille. Ofte er det også vores forventninger til det der skal ske, der gør at vi komplicere det at meditere.

Alle kan meditere, og det eneste det kræver er at prioritere at få det gjort, meget gerne hver eneste dag.

Så god fornøjelse jeg er sikker på, at du bliver glad for at komme i gang.

Sådan kommer du i gang med meditation

Sådan kommer du i gang med meditation

  • Find først et tidspunkt hvor det passer dig at meditere hver dag. Gerne morgen eller aften. Og lad så det tidspunkt være det tidspunkt du mediterer på hver eneste dag. Du får størst succes med din meditationspraksis, hvis du får det gjort hver dag og det er lettest, hvis du vælger det samme tidspunkt.

Hvad har du brug for, når du skal meditere?

Du kan klare dig med ganske få ting for at meditere. Jeg anbefaler:

  • Noget at sidde på. Det kan være en stol eller en meditationspude. Sørg for, at du sidder godt.
  • En tidstager
  • Evt. et tæppe til at tage rundt om dig

Det er vigtigt at du sidder godt og gerne med oprejst ryg og med knæene lavere end hofterne.

Hvordan mediterer man?

Jeg synes at den nemmeste måde at starte med at meditere på er, at lave en åndedrætsmeditation. Med fokus på åndedrættet beroliger du dit sind og fornyer din livsenergi. Åndedrættet er Her og Nu og noget, du altid har med dig.

Sådan gør du

  • luk øjenene, mærk at du sidder godt
  • mærk så dit åndedræt. Det er ofte nemmest at starte med at mærke det i næseborene. Bring så din opmærksomhed til luften der kommer ind og ud af næseborene.
  • Lad åndedrættet være og forblive dit anker. Hver gang tankerne tager over, eller fornemmelserne bliver for skarpe, bringer du opmærksomheden tilbage til dit åndedræt.

Vil du i gang med meditation? Bliv guidet med mit online kursus Ind i stilheden

Jeg har lavet et Online univers, Yogaoasens Online Univers. Her har jeg lagt flere guidede meditationer på åndedrættet, som vil kunne hjælpe dig med din meditationspraksis. Du er meget velkommen indenfor i Yogaoasens Online Univers (og her finder du også masser af andre yoga-goodies end meditationer)

Hvor længe skal du meditere?

Jeg oplever, at rigtig mange dropper deres meditationspraksis, hvis de starter med at vill sidde for længe. Det er lidt ligesom, når man skal i gang med at løbe. Muskler, sener og ledbånd skal vænnes langsomt til den nye motionsform. Det er for de fleste det samme med meditation. En langsom og rolig tilvænning er det bedste og det der gør, at man i sidste ende holder fast.

Derfor anbefaler jeg, at du kun mediterer 5 minutter om dagen den første uge. Anden uge sætter du det op til 10 minutter om dagen. Tredje uge til 15 minutter osv. indtil du er oppe på at sidde mellem 20-30 minutter dagligt.

Det er vigtigt, at din meditationspraksis passer dig, så hvis 10 minutter dagligt betyder, at du får mediteret hver dag, så er det bedre end at du gerne vil meditere 30 minutter dagligt, men bare aldrig får det gjort, fordi det er for lang tid for dig.

Noter dine meditationsoplevelser ned

Det kan være en god ide at lave en lille meditationsdagbog, hvor du noterer lidt om din meditationspraksis. Det kan være tanker, følelser, men det kan også være, hvordan du har det før eller efter din meditation.

Det kan også være interessant at have fokus på og du føler dig mere rolig og afbalanceret overtid.

Er meditation noget for dig og vil du have hjælp til at komme godt i gang?

Jeg har lavet et online meditationskursus for dig der er ny til meditation og som gerne vil godt igang.

Kurset henvender sig til begyndere og guider dig ind i en meditationspraksis, som du kan holde fast i.

Læs meget mere om meditationskurset – Ind i stilheden

Del dine erfaringer med meditation

Har du gode oplevelser med at komme i gang med at meditere og gode råd, til, hvordan man holder fast i sin praksis, må du meget gerne dele dine erfaringer med os andre.

Du skriver blot i kommentarfeltet nedenfor.

Namaste og må du få mange skønne meditative stunder

Mie

Mie Fabricius

Boost din vitalitet

Mie Fabricius er Holistisk Stresscoach, Coach, Healer og yogalærer.

Specialist i spirituel healing, stressbehandling og indre velvære.

Add A Comment