Styrk din fordøjelse med yin yoga

Jeg ved ikke med dig, men jeg godt mærke, at julen har budt på mere mad og mere sødt end jeg normalt spiser. 

De mange stillesiddende timer ved smukt dækkede borde der bugner af mad, hvor der alt andet lige, bliver spist mere, end godt er kan også mærkes.

Jeg har holdt fast i mine morgenløbeture, lokket familien med på gåture, fået mediteret, men jeg har ikke fået lavet min yoga og selvom jeg virkelig har hygget mig med min familie, de sidste mange dage, kan jeg mærke, at det nu er tid til, at forkæle mig selv med groundende yin yoga.

Når du laver yin yoga forkæler du din fordøjelse, fordi fordøjelsen får ro og plads til at virke, når du aktiverer dit parasympatiske nervesystem.

Jeg har sammensat nedenstående sekvens, til både dig og mig, så Agni (fordøjelsesilden) kan blive stimuleret og lidt af al den stivhed der opstår, når vi sidder meget stille kan komme ud af kroppen. 

Sekvensen her kan laves hele året og er ikke kun til juletiden.

Find et stille sted, du kan være alene en halv times tid, rul yogamåtten ud, tag noget blødt tøj på og lav nedenstående stillinger.  

 

Barnets stilling

Barnets stilling
(3-4 minutter)

Barnets stilling stimulerer dine indre organer og din fordøjelse. Ved at ligge i denne stilling og samtidig tage lange dybe indåndinger, masserer du dit fordøjelsessystem, samtidig med, at du aktiverer dit parasympatiske nervesystem. 

Sådan gør du:

  • Læg dig hen over dine ben med knæene samlet. 
  • Læg din pande på din måtte eller læg en klods under din pande. 
  •  Lad dine skuldre falde blødt nedad og din ryg slappe af.
  • Begynd nu at tage dybe rolige indåndinger. 
  • Mærk, hvordan du med indåndingerne skaber et pres mellem mave og lår og hvordan dette pres skaber en blid massage af din maveområde. 
  • Lig i stillingen i 3 minutter.

Deer

Denne stilling er en blid foroverbøjning, der beroliger dit sind, åbner blidt op i hofteområdet og stimulerer din fordøjelse let. 

 

Sådan gør du:

  • Start med at sætte dig i sommerfuglen (fodsålerne mod hinanden, knæene falder ud til hver sin side)
  • Bøj højre ben blidt bagud
  • Træk venstre ben lidt mod dig, så det ligger fremme foran dig
  • Sæt hænderne foran dig og lån dig fremover dit forreste ben. Husk, det handler ikke om, at komme langt ned over benet, men om, at finde lige præcis det sted, hvor du mærker et let stræk, eller føler er det rigtige sted for dig at finde ind i stilheden.
  • Bliv i stillingen 3 minutter og skift så side med bevidst opmærksomhed. 
squat styrk din fordøjelse
squart yin yoga

Squat

Denne yogastilling er en af mine ynglings yogastillinger, fordi jeg simplethen sidder helt vildt godt, når jeg er i den, men sådan har det bestemt ikke altid været. Giv ikke op, hvis den ikke føles rar for dig, men prøv en af de modifikationer jeg foreslår nederst.

Sådan gør du:  

  • Stil dig i tadasana (stående stilling), med fødderne i hoftebreddes afstand og tæerne pegende lidt udad.
  • Bøj benene og før dine hofter ned og let bagud, så langt ned, som det føles komfortabelt. 
  •  Lad armene hænge løst ned foran dig eller lad hænderne mødes i bedestilling foran dig og brug albuerne til ganske blidt, at presse knæene udad.
  • Bliv i stillingen ca. tre minutter. 
Hvis du oplever, at det er svært, at få hælene til at møde gulvet, så læg et tæppe eller din sammenrullede måtte under. 

 

Oplever du, at det er svært at komme helt ind  og ned i stillingen, så placer en klods eller pude under ballerne, for støtte.

Universal stræk

Som navnet lyder har denne stilling mange gode egenskaber og styrker både fordøjelse og smidigør rygsøjlen. 

Twist er fantastiske til at forkæle fordøjelsen og denne stilling forbedrer cirkulationen. 

Sådan gør du: 

  • Læg dig på ryggen og før armene ud til siden i vandret (du kan også lade underarmene og fingrene pege opad, som en kaktus).
  •  lad din lår komme op mod maven og lad herefter benene falde ud til højre. Træk evt. hoften ind under dig, så de to hoftekamme er på linje, hvis det føles rarere. 
  • Bliv i stillingen i tre minutter og skift herefter side. Jeg kan godt lide, at ligge et minuts tid med lårene hvilende mod maven inden jeg skifter side. Prøv dig frem og gør det, der føles rarest for dig. 

Oplever du, at knæene er langt fra gulvet, så læg et tæppe eller en pude ind under dine knæ 

Shavasana - styrk din fordøjelse med yin yoga.png

Shavasana

Den nok vigtigste yogastilling. Det er her din praksis og krop falder på plads og her du får et rigtig godt hvil, hvilket gør underværker for dit fordøjelsessystem.

Sådan gør du:

  • Læg dig på ryggen med benene let adskilt og armene lidt udfra kroppen.
  • Tag gerne en bolster under knæene og et tæppe over dig. 
  • Lig her 6-10 minutter (eller endnu længere hvis du kan mærke, at du trænger til at hvile)

Har du yin yogastillinger, du oplever, er særligt gode for din fordøjelse, er du velkommen til, at dele dem med os andre nederst på siden.

God fornøjelse med stillingerne og med, at stimulere din fordøjelse. 

♡ ♡♡

Mie 

“Det er indlysende, at kropsvævet ikke kan få næring og udvikle sig, når føden ikke bliver fordøjet ordentligt af fordøjelsesilden”

– Charaka Samhita

Derfor skal du styrke din fordøjelse

Din fordøjelse er hele kernen i dit velvære og i din sundhed. 

Indenfor Ayurvedaen mener man, at en dårligt fungerende fordøjelse er kimen til alle sygdomme. 

80 procents af vores immunforsvar sidder i tarmsystemet, så der er god grund til, at stimulere og passe godt på fordøjelses systemet med yogastillinger der smidiggør fordøjelsen og giver det ro, så det kan blive aktiveret. 

 

Barnets stilling

Få styrket din fordøjelse med restorativ yoga

Restorativ yoga er den yogaform der allerbedst stimulerer det parasympatiske nervesystem og med sin ro, giver din fordøjelse optimale betingelser. 

Modtag her min gratis e-bog med restorative yogastillinger du nemt kan udføre hjemme. 

Det eneste du skal gøre er, at indtaste din mail adresse nedenfor og så lander der kort tid efter en mail med bogen til dig. 

.

Name:

Email:


Nye Yin Yogaforløb starter til januar

Ønsker du at styrke dit velbefindende yderligere og finde ro og balance i krop, sind og sjæl? Så er mine yin yoga forløb helt sikkert noget for dig. 

Yin Yoga mandage kl. 17.15, start 7/1

Yin Yoga & Meditation mandage 18.45, start 7/1

Restorativ Yin torsdage 15.30, start 10/1

Du finder alle tre forløb min shop lige her.

Har du spørgsmål til forløbene, er du meget velkommen til, at skrive til mig på kontakt@miefabricius.dk

 

Boost din vitalitet

Mie Fabricius er Holistisk Stresscoach, Coach, Healer og yogalærer.

Specialist i spirituel healing, stressbehandling og indre velvære.

Add A Comment